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오늘의 게임/1990

커비의 드림 코스 [Kirby's Dream Course / カービィボウル | September 21, 1994]

by VGameLine 2024. 9. 21.
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Kirby's Dream Course는 HAL 연구소와 닌텐도 EAD가 개발하고 닌텐도가 슈퍼 패미컴(SNES)용으로 발매한 1994년 미니어처 골프 비디오 게임이다. Kirby 시리즈의 스핀오프이자 SNES용으로 처음 출시된 이 게임에서 플레이어는 핑크색 구형 캐릭터 Kirby를 조종하여 일련의 코스를 통해 목표 구멍으로 발사한다. Kirby는 적을 쳐서 특정 장애물을 파괴하거나 레벨을 날아다닐 수 있는 고유한 능력을 부여하는 파워업을 수집할 수 있다. HAL 연구소는 원래 Dream Course를 Special Tee Shot이라는 독립형 게임으로 설계했다. 여러 잡지에 미리보기로 소개되고 콘솔 포장에 표시되었지만, HAL은 게임의 원래 캐릭터를 Game Boy에서 인기를 끌었던 Kirby 시리즈의 캐릭터로 교체했다. Special Tee Shot은 나중에 일본에서 Satellaview 주변기기로 출시되었다. Dream Course는 독특한 디자인과 터무니없음으로 인해 출시 당시와 회고적으로 호평을 받았다. 일부는 높은 난이도와 조작에 대해 비판적이었다. 이 게임은 Wii와 Wii U 버추얼 콘솔 디지털 상점과 Super NES Classic Edition을 통해 재발매되었다. Nintendo 64용 후속작이 개발 중이었으나 나중에 취소되었다.

게임플레이
플레이어 캐릭터 Kirby는 첫 번째 코스의 첫 번째 홀에서 적 캐릭터 Kabu와 일렬로 정렬된다. Kirby's Dream Course는 Marble Madness(1984)와 유사한 등각 투영 시점에서 설정된 미니 골프 비디오 게임이다. 줄거리는 Kirby의 숙적 King Dedede가 밤하늘의 모든 별을 훔치는 내용을 다룬다. Kirby는 Dedede를 막고 별을 하늘로 되돌리기 위해 나선다. 플레이어는 Kirby(또는 플레이어 2의 경우 Keeby(キービィ, Kībī)라는 노란색 Kirby 유사 캐릭터)를 미니어처 골프 코스 주변으로 이동시키며, Kirby를 플레이필드의 특정 영역으로 반사시킨다. 플레이어는 파워, 각도, 스핀을 설정하여 레벨 전반에 걸쳐 발견되는 다양한 적과 연결하여 별을 획득해야 한다. 적이 하나만 남으면 그 적은 목표 구멍으로 변한다(두 개의 별 제공). 멀티플레이어에서는 플레이어가 가장 많은 별을 차지하기 위해 경쟁하며, 플레이어는 다른 플레이어가 차지한 별과 연결하여 자신에게 돌릴 수 있다(핑크에서 노란색으로, 그 반대로). Kirby/Keeby는 특정 적에게 자신을 부딪쳐 Copy 능력을 획득할 수 있으며, 이를 사용하여 코스를 더 빠르게 클리어하거나 다른 플레이어를 방해할 수 있다. 이러한 Copy 능력에는 Kirby/Keeby가 토네이도로 변하거나 특정 장애물을 파괴할 수 있는 스파크 볼, 그리고 Kirby/Keeby가 짧은 시간 동안 떠다니며 이동할 수 있는 UFO로 변하는 것이 포함된다. 이 게임에는 8개의 싱글 플레이어 코스가 있으며, 각 코스에는 8개의 홀이 있다. 코스를 완료하면 플레이어에게 메달이 수여되며, 이는 코스의 대체 버전과 같은 추가 기능을 잠금 해제하는 데 사용될 수 있다. 수여되는 메달의 종류는 플레이어의 성과에 따라 다르며, 금메달이 가장 좋다.

개발

Kirby's Dream Course는 독립형 게임 Special Tee Shot으로 시작되었다가 Kirby 게임으로 재작업되었다. Kirby's Dream Course는 HAL 연구소와 닌텐도 EAD가 개발하고 닌텐도가 슈퍼 패미컴(SNES)용으로 발매했다. HAL은 원래 1992년에 Special Tee Shot이라는 독립형 타이틀로 게임을 설계했으며, 이 게임은 자체 오리지널 캐릭터와 아트 자산을 특징으로 했다. 여러 잡지에서 미리보기를 받았고 콘솔 포장에 눈에 띄게 표시되었지만, 회사는 Game Boy에서 Kirby 시리즈가 성공한 후 프로젝트를 보류했다. HAL은 나중에 Special Tee Shot을 Kirby 게임으로 재작업하여 많은 원래 캐릭터를 Kirby 시리즈의 캐릭터로 교체하고, 파워업 시스템과 같은 여러 메커니즘을 구현하여 Kirby 세계에 맞게 만들었다. 노란색 두 번째 플레이어 캐릭터 Keeby는 게임 개발자 Shigeru Miyamoto가 제안한 Kirby의 색상 제안을 재사용한 것으로, Kirby's Adventure(1993) 개발 당시 시리즈 제작자 Masahiro Sakurai에 의해 핑크색으로 거부되었다. 캐릭터의 이름은 黄色 kīro "노란색"과 カービィ Kābī "Kirby"의 합성어이다. Kirby 64: The Crystal Shards(2000)에서 이름 없는 노란색 Kirby가 등장한 이후, Kirby 및 Super Smash Bros. 시리즈에서 추가 플레이어가 Kirby로 플레이할 때 노란색 팔레트가 반복적으로 사용되었다(종종 두 번째 플레이어로). 이 팔레트는 Kirby's Dream Buffet(2022)에서 한 번 "Keeby Yellow"로 명명되었다.

Kirby's Dream Course는 1994년 9월 21일 일본에서 Kirby Ball로 출시되었다. 북미에서는 1995년 2월 1일에 출시되었으며, 유럽에서는 그해 말에 출시되었다. Special Tee Shot은 나중에 1996년 Satellaview, 위성 방송을 통해 게임을 재생하는 Super Famicom 주변기기로 재발매되었다. Dream Course는 2007년 Wii 버추얼 콘솔, 2013년 일본 Wii U 버추얼 콘솔로 디지털 재발매되었다. 이 게임은 Super NES Classic Edition 미니콘솔에 포함된 30개의 게임 중 하나이다. 1995년, 닌텐도와 HAL은 당시 출시 예정이었던 Nintendo 64용 후속작 Kirby Ball 64/Kirby Bowl 64의 작업을 시작했다. 이 게임은 Super Mario 64와 함께 닌텐도의 연례 Shoshinkai 무역 박람회에서 플레이 가능한 데모로 공개되었다. Kirby Ball 64/Kirby Bowl 64는 시스템의 아날로그 스틱을 활용하여 더 정밀한 움직임을 가능하게 하고, 그래픽을 위해 구로 셰이딩을 활용하도록 설계되었다. 또한 플레이어가 Kirby를 스노보드로 조종하는 추가 게임 모드를 특징으로 했다. 후속작은 출시되지 않았지만, 일부 개념은 나중에 Kirby Air Ride(2003)에 구현되었다.


 

Kirby's Dream Course is a miniature golf video game developed by HAL Laboratory and Nintendo EAD, and published by Nintendo for the Super Nintendo Entertainment System (SNES) in 1994. As a spin-off of the Kirby series and the first game released for the SNES, players control the pink spherical character Kirby, aiming to shoot him into the goal hole through a series of courses. Kirby can collect power ups that grant unique abilities, such as destroying certain obstacles or flying through the level. HAL Laboratory originally designed Dream Course as a standalone game called Special Tee Shot. Although it was previewed in several magazines and featured on console packaging, HAL replaced the original characters with those from the Kirby series, which had gained popularity on the Game Boy. Special Tee Shot was later released in Japan as a Satellaview peripheral. Dream Course received praise both at its release and retrospectively for its unique design and absurdity, though some criticized its high difficulty and controls. The game was re-released through the Wii and Wii U Virtual Console digital stores and the Super NES Classic Edition. A sequel for the Nintendo 64 was in development but was later canceled.

Gameplay
The player character Kirby is aligned with the enemy character Kabu at the first hole of the first course. Kirby's Dream Course is a miniature golf video game set in an isometric perspective similar to Marble Madness (1984). The plot involves Kirby's nemesis King Dedede stealing all the stars from the night sky. Kirby sets out to stop Dedede and return the stars to the sky. Players move Kirby (or Keeby, a yellow Kirby like character for player 2) around a miniature golf course, reflecting Kirby into specific areas of the playfield. Players must set power, angle, and spin to connect with various enemies found throughout the levels to collect stars. When only one enemy remains, it transforms into the goal hole (providing two stars). In multiplayer, players compete to capture the most stars, and they can turn stars claimed by the other player to their own (from pink to yellow, and vice versa). Kirby/Keeby can gain Copy abilities by colliding with certain enemies, which can be used to clear the course faster or hinder the other player. These Copy abilities include transforming into a tornado, a spark ball that can destroy certain obstacles, and a UFO that allows Kirby/Keeby to float and move for a short time. The game features eight single-player courses, each with eight holes. Completing courses awards players with medals, which can be used to unlock additional features such as alternate versions of the courses. The type of medal awarded depends on the player's performance, with gold being the best.

Development
Kirby's Dream Course started as a standalone game called Special Tee Shot before being reworked into a Kirby game. Developed by HAL Laboratory and Nintendo EAD, and published by Nintendo for the Super Nintendo Entertainment System (SNES), HAL originally designed the game in 1992 as a standalone title featuring its own original characters and art assets. Despite receiving previews in several magazines and being prominently displayed on console packaging, the project was put on hold after the success of the Kirby series on the Game Boy. HAL later reworked Special Tee Shot into a Kirby game, replacing many original characters with those from the Kirby series and implementing several mechanisms, such as the power up system, to fit the Kirby universe. The yellow second player character Keeby reused a color suggestion for Kirby proposed by game developer Shigeru Miyamoto, which was rejected by series creator Masahiro Sakurai during the development of Kirby's Adventure (1993) in favor of pink. The character's name is a portmanteau of 黄色 kīro "yellow" and カービィ Kābī "Kirby." After an unnamed yellow Kirby appeared in Kirby 64: The Crystal Shards (2000), the yellow palette has been repeatedly used for additional players playing as Kirby in the Kirby and Super Smash Bros. series (often as the second player). This palette was once named "Keeby Yellow" in Kirby's Dream Buffet (2022).

Kirby's Dream Course was released as Kirby Ball in Japan on September 21, 1994. It was released in North America on February 1, 1995, and in Europe later that year. Special Tee Shot was later re released in 1996 as a Satellaview peripheral for the Super Famicom, allowing the game to be played via satellite broadcast. Dream Course was digitally re-released on the Wii Virtual Console in 2007 and the Japanese Wii U Virtual Console in 2013. The game is one of the 30 games included in the Super NES Classic Edition mini console. In 1995, Nintendo and HAL began work on a sequel for the Nintendo 64, titled Kirby Ball 64/Kirby Bowl 64. This game was showcased as a playable demo at Nintendo's annual Shoshinkai trade show alongside Super Mario 64. Kirby Ball 64/Kirby Bowl 64 was designed to utilize the system's analog stick for more precise movement and employed Gouraud shading for graphics. It also featured an additional game mode where players controlled Kirby on a snowboard. Although the sequel was never released, some concepts were later implemented in Kirby Air Ride (2003).

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