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오늘의 게임/1980

쿼스 [クォース / QUARTH | October 25, 1989]

by VGameLine 2024. 10. 25.
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『쿼스』(QUARTH)는 1989년 코나미(현재 코나미 아미유즈먼트)가 출시한 아케이드 게임이다.

 

장르는 고정 화면 슈팅 게임과 퍼즐 게임의 요소를 결합한 것이다. 게임 규칙은 퍼즐 게임에 해당하지만, 조작 방식은 슈팅 게임과 유사하다.

 

아케이드 버전의 캐치프레이즈는 "전대미문의 슈팅 퍼즐"이다.

 

화면 상단에서 내려오는 블록에 자기가 발사하는 블록을 접촉시켜 정사각형 모양을 만들면 삭제할 수 있는 게임 시스템이다. 르네상스 스타일의 그래픽과 독특한 멜로디로 구성된 테크노 스타일의 BGM이 특징적이다. BGM의 작곡자는 플레이백 반자와(반자와 노리오)이다.

 

일본 외국판의 제목은 『BLOCK HOLE』이며, 타이틀 화면, 자기 및 일부 음악 등이 다르다. 유럽판 『코나미 GB 컬렉션 VOL.4』에는 『BLOCK GAME』이라는 제목으로 수록되어 있다. 2002년에는 휴대전화 애플리케이션 게임으로 이식되어 『블록クォース』라는 제목으로, 2003년에는 『블록クォースDX』라는 제목으로 다양한 휴대전화 캐리어에서 이식되었다.

 

화면(블록)은 수직 스크롤되지만, 자기인 포대는 좌우로만 움직일 수 있어 고정 화면의 슈팅 게임과 유사한 형식을 취하고 있다.

 

레버로 포대를 조작하고 버튼으로 블록을 발사한다. 블록은 4연사까지 가능하다. 위에서 한 줄씩 떨어지는 블록에 발사한 블록을 붙여 완전한 사각형(직사각형, 정사각형)을 만들어 제거한다. 블록이 제거되는 연출 중에는 스크롤이 멈추며, 이때도 계속 블록을 발사할 수 있다. 점수는 제거한 블록의 크기에 따라 상승한다.

 

블록에는 여러 종류가 있으며, 모두 4개를 붙여서 사각형으로 만들 수 있다. 인접해 있지만 결합되지 않은 블록도 존재하며, 이들은 개별적으로 제거해야 한다.

 

결합되지 않은 여러 블록을 하나의 사각형의 변으로 연결해도 되며(중간에 공백이 있어도 가능), 2개 이상의 블록을 동시에 제거하면 제거한 블록 수에 따른 배율 점수를 얻을 수 있다. 또한 필요한 수 이상의 블록을 추가하여 더 큰 덩어리로 제거하는 것도 가능하다.

 

화면 가장 아래 포대의 정면 부분에는 선이 그어져 있어 블록이 이 선에 도달하면 포대가 눌려 게임 오버가 된다. 또한 은색 블록이 75개마다 나타나며, 이를 제거하면 화면상의 모든 블록이 사라진다(점수도 추가).

 

에리어는 0부터 9까지 구분되어 있으며, 화면의 배경(패미컴판, GB판은 화면 옆)에 현재 에리어를 나타내는 숫자가 표시된다. 표시는 "Y/X" 형태로 되어 있으며, X는 현재 에리어를 나타낸다. Y 숫자는 해당 에리어 내의 레벨로, 일정 거리 진행 시 0부터 9까지 상승한다. 에리어가 진행될수록 블록의 배치가 어려워지고, 레벨이 진행될수록 블록의 낙하 속도가 빨라진다.

"9/X"가 된 후 일정 거리 블록에 눌리지 않고 진행하면 금색 블록이 등장하며, 이 블록을 제거하면 면 클리어된다. 다음 에리어는 "0/X+1"부터 시작된다.


 

QUARTH is an arcade game released by Konami (now Konami Amusement) in 1989.

 

The game combines elements of fixed-screen shooting games and puzzle games. While the rules are similar to a puzzle game, the controls resemble those of a shooting game.

 

The arcade version's catchphrase is "Unprecedented Shooting Puzzle."

 

Players create squares by making contact with blocks that descend from the top of the screen using blocks they shoot from their cannon. The game features Renaissance-style graphics and unique techno-style background music, composed by Norio Hanzawa.

 

Outside of Japan, the game is titled BLOCK HOLE, featuring different title screens, characters, and some music. In the European version, included in Konami GB Collection VOL.4, it is titled BLOCK GAME. In 2002, the game was ported to mobile phones as BLOCK QUARTH, followed by BLOCK QUARTH DX in 2003, available on various mobile carriers.

The blocks scroll down the screen vertically, while the cannon can only move left and right, resembling the format of fixed-screen shooting games.

 

Players control the cannon using a joystick and shoot blocks with a button, capable of firing up to four blocks in succession. By attaching a shot block to a descending block, players can create complete squares (rectangles or squares) for removal. During the removal animation, the scrolling stops, but players can continue to shoot blocks. Scores increase based on the size of the removed blocks.

 

There are several types of blocks, and all can be combined into squares of four. Some blocks are adjacent but not connected, and these must be removed individually.

 

Players can also connect multiple unjoined blocks to a square’s edge (gaps in between are allowed), and if two or more blocks are removed simultaneously, a score multiplier based on the number of blocks removed is awarded. Additionally, players can add extra blocks to create larger removals.

 

At the bottom front of the cannon, there is a line; if a block reaches this line, the cannon gets pressed down, resulting in a game over. Additionally, every 75 blocks removed, a silver block appears, and removing it clears all blocks on the screen (with bonus points).

 

Areas are categorized from 0 to 9, with the current area displayed on the screen background (on Famicom and GB versions, it's shown on the side). The display is in the "Y/X" format, where X indicates the current area, and Y shows the level within that area, increasing from 0 to 9 as the player progresses. As players advance through areas, the block placements become more challenging, and the drop speed of the blocks increases with each level.

 

Once players reach "9/X" without being pressed by blocks for a certain distance, a gold block appears; removing this block clears the area, and the next area starts at "0/X+1."


クォース は、1989年にコナミ(現在のコナミアミューズメント)が発売したアーケードゲームです。

 

このゲームは、固定画面シューティングゲームとパズルゲームの要素を組み合わせたものです。ルールはパズルゲームに似ていますが、操作方法はシューティングゲームに似ています。

 

アーケード版のキャッチフレーズは「前代未聞のシューティングパズル」です。

 

プレイヤーは、画面上部から降ってくるブロックに自分が発射するブロックを接触させ、正方形を作ることで削除します。ルネサンススタイルのグラフィックと、反者和則夫による独特なテクノスタイルのBGMが特徴です。

 

日本国外ではタイトルがBLOCK HOLEとなり、タイトル画面、キャラクター、音楽などが異なります。ヨーロッパ版ではコナミGBコレクションVOL.4に収録されており、タイトルはBLOCK GAMEです。2002年には携帯電話向けアプリゲームとしてブロッククォースとして移植され、2003年にはブロッククォースDXとしてさまざまな携帯キャリアで移植されました。

 

画面のブロックは縦にスクロールしますが、砲台は左右にしか動けないため、固定画面のシューティングゲームに似た形式をとっています。

 

プレイヤーはレバーで砲台を操作し、ボタンでブロックを発射します。ブロックは最大4連射可能です。降ってくるブロックに発射したブロックを付けて完全な正方形(長方形または正方形)を作ると、ブロックを削除できます。削除の演出中はスクロールが止まりますが、その間もブロックを発射し続けることができます。スコアは削除したブロックの大きさに応じて増加します。

 

ブロックにはいくつかの種類があり、すべて4つをくっつけて正方形を作ることができます。隣接しているが結合されていないブロックも存在し、これらは個別に削除する必要があります。

 

結合されていない複数のブロックを1つの正方形の辺に接続してもよく(間に隙間があっても可能)、2つ以上のブロックを同時に削除すると、削除したブロック数に応じた倍率スコアが得られます。さらに、必要な数以上のブロックを追加して大きな塊を削除することも可能です。

 

画面最下部の砲台の前面には線が引かれており、ブロックがこの線に達すると砲台が押し下げられ、ゲームオーバーになります。また、75個のブロックを削除するごとに銀色のブロックが現れ、これを削除すると画面上のすべてのブロックが消えます(スコアも加算されます)。

 

エリアは0から9まで区分されており、画面の背景(ファミコン版やGB版では画面の横)に現在のエリアを示す数字が表示されます。表示は「Y/X」形式で、Xは現在のエリアを示し、Yの数字はそのエリア内のレベルを示します。一定距離を進むと0から9まで上昇します。エリアが進むにつれてブロックの配置が難しくなり、レベルが進むにつれてブロックの落下速度が速くなります。

 

「9/X」になった後、一定距離ブロックに押されずに進むと金色のブロックが出現し、これを削除するとエリアクリアとなります。次のエリアは「0/X+1」から始まります。

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