Half-Life: Opposing Force는 첫 번째 개인용 슈팅 게임 Half-Life의 확장팩이다. 1999년 11월 19일 Gearbox Software에 의해 개발되고 Sierra On-Line에 의해 Windows용으로 출시되었다. Opposing Force는 Half-Life의 첫 번째 확장팩으로, 1999년 4월에 발표되었다. 수석 디자이너 랜디 피치포드는 Valve가 Half-Life의 제작자들로서 미래 프로젝트에 집중하기를 원했기 때문에 Gearbox가 Opposing Force의 개발을 맡게 되었다고 믿었다. 개발 과정에서 Gearbox는 다양한 게임 산업의 인재들을 끌어들여 디자인의 여러 측면을 강화했다.
Opposing Force는 Half-Life의 사건들을 적으로 등장했던 미국 해병대의 시각에서 묘사한다. 주인공 아드리안 셰퍼드는 해저드 환경 전투 부대(HECU)의 일원으로, 과학적 사고로 인해 외계인에게 침공당한 블랙 메사 연구 시설을 중립화하기 위해 파견된다. 하지만 그는 해병대가 수적으로 열세에 있으며 두 번째 외계인 종족과 비밀 작전 부대에 의해 서서히 밀리고 있음을 깨닫게 된다.
Opposing Force는 비평가들에게 좋은 평가를 받았으며, 많은 이들이 이를 확장팩의 새로운 기준 타이틀로 묘사했다. 이는 Half-Life가 개인용 슈팅 게임 장르를 혁신한 것과 유사하다. 그러나 일부 리뷰어들은 그 성과에도 불구하고 여전히 다른 확장팩의 부정적인 측면에 시달린다고 언급했다.
Half-Life: Opposing Force는 Half-Life의 확장팩으로, 1인칭 슈팅 게임이다. Opposing Force의 전반적인 게임플레이는 Half-Life와 크게 다르지 않다. 플레이어는 레벨을 탐색하고, 적 NPC와 싸우며 다양한 퍼즐을 해결하여 진행한다. 이 게임은 Half-Life의 끊김 없는 내러티브 방식을 이어가며, 플레이어는 주인공의 1인칭 시점에서 모든 것을 보고 거의 모든 게임 플레이를 제어한다. 이야기 사건은 컷신이 아닌 스크립트된 시퀀스를 통해 전달된다. 세계를 탐험하는 과정은 연속적이며, 게임은 챕터로 나뉘어 있지만, 주요한 중단은 다음 환경을 로드할 때만 발생한다.
Opposing Force는 확장된 멀티플레이어 모드를 제공하며, 다양한 새로운 환경과 무기를 Half-Life의 원래 데스매치 모드에 통합했다. 출시 후 Gearbox는 추가 레벨, 아이템 및 파워업을 포함한 새로운 깃발 쟁탈 모드를 만들었다.
대부분의 경우, 플레이어는 싱글플레이어 게임을 혼자서 진행하지만, 때때로 친근한 NPC의 도움을 받을 수 있다. 보안 요원과 과학자들은 플레이어가 새로운 지역에 도달하고 관련된 이야기 정보를 전달하는 데 도움을 준다. 그러나 Opposing Force는 해병대 동료도 등장하여 보안 요원보다 훨씬 더 강력하게 전투를 지원한다. 게임에는 세 가지 유형의 해병대가 등장한다: 일반 병사는 서브머신건, 샷건 또는 기관총으로 플레이어에게 사격 지원을 제공하고, 전투 의무병은 플레이어와 다른 NPC를 치료할 수 있으며, 엔지니어는 문을 자르고 장애물을 제거하여 플레이어와 팀이 방해받지 않고 진행할 수 있도록 한다.
Half-Life의 다양한 적들이 게임에 등장하며, 헤드크랩이나 보르티곤트와 같은 외계 생물도 포함된다. 또한 "Race X"라는 새로운 외계 NPC가 등장하여 자주 Xen의 외계인과 전투를 벌인다. 플레이어는 외계인 위협을 제거하지 못한 이후 기지를 파괴하기 위해 파견된 비밀 작전 부대와 같은 인간 적도 마주하게 된다. 플레이어는 방어를 위해 Half-Life의 제한된 무기를 사용할 수 있으며, 저격총, 전투 칼, 다양한 외계 무기와 같은 새로운 무기도 존재한다.
Opposing Force는 Half-Life와 동일한 장소와 시간대에서 진행되며, 뉴멕시코의 외딴 실험실인 블랙 메사 연구 시설에서 펼쳐진다. Half-Life에서 플레이어는 사고로 인해 차원 간 포털이 열려 Xen의 외계 생물들이 시설을 공격하게 된 과학자 고든 프리먼의 역할을 맡는다. 프리먼은 시설에서 탈출하고 포털을 닫기 위해 Xen으로 여행하게 된다. 그러나 Opposing Force는 다른 주인공의 시각에서 Half-Life의 사건들을 보여준다. 플레이어는 유해 환경 전투 부대(HECU)에 배속된 미 해병대 상사 아드리안 셰퍼드의 역할을 맡게 된다. 정부에 의해 블랙 메사로 파견된 이 전문 부대는 외계인 위협을 진압하고 모든 목격자를 제거하는 임무를 가지고 있다. 그러나 셰퍼드는 동료 해병대원들과 고립되면서 블랙 메사의 직원들과 동맹을 맺고 기지를 탈출하려고 한다.
Opposing Force는 셰퍼드가 자신의 팀과 함께 V-22 오스프리에 탑승하고 있는 장면으로 시작된다. 팀원들은 자신들의 임무에 대해 불만을 토로하며, 무엇을 위해 배치되고 있는지 모르고 있다. 블랙 메사에 도착할 즈음, 공중의 외계 생물들이 오스프리 편대를 공격하여 셰퍼드의 오스프리가 추락하게 된다. 셰퍼드는 블랙 메사의 의료실에서 의식을 되찾고, 과학 팀의 도움을 받으며 해병대가 Xen의 외계 세력에 의해 점점 밀리고 있다는 사실을 알게 된다. 철수 명령이 내려진 상황에서 셰퍼드는 탈출 지점에 도달하려고 떠나지만, 신비로운 G-Man에 의해 가로막혀 탈출 작전이 실패하게 된다.
남겨진 다른 해병대원들이 셰퍼드와 팀을 이루어 블랙 메사의 람다 컴플렉스 근처에 있는 또 다른 탈출 지점으로 가려 하지만, 이들은 블랙 작전 부대의 공격을 받게 된다. 셰퍼드는 람다 컴플렉스에 도착하고, 그곳에서 고든 프리먼이 Half-Life의 마지막 단계에서 Xen으로 순간 이동하는 모습을 잠깐 보게 된다. 셰퍼드는 텔레포트 방을 탈출하기 위해 다른 포털로 들어가게 되며, 이 과정에서 Xen으로 잠시 이동한 후 블랙 메사 내의 전혀 다른 지역에 배치된다. 시설은 심각하게 손상되어 있으며, 새로운 외계 종족인 Race X가 상황을 이용해 지역 침공을 감행하고 있음을 알게 된다. Race X는 인간과 Xen 세력을 가리지 않고 공격한다.
셰퍼드는 블랙 메사의 잔해 속에서 더 많은 해병대원들을 만나고, 미지의 탈출 경로를 찾으려 하며 Race X와 블랙 작전 부대의 강력한 저항에 부딪힌다. 살아남은 블랙 메사 보안 요원은 블랙 작전 부대가 기지 내에서 전술 핵무기를 deton할 계획임을 알려준다. 셰퍼드는 그 장치를 지키고 있는 블랙 작전 부대를 무력화한 후 이를 해체하고, 근처의 저장 시설로 이동하여 또 다른 탈출을 시도한다. 그러나 셰퍼드가 출발할 때 G-Man은 핵 장치를 다시 가동시킨다. 저장 시설은 Race X와 블랙 작전 부대 간의 전투터가 되며, 셰퍼드는 그들 사이를 피해가지만, 다른 보안 요원에게서 출구 경로를 막고 있는 큰 존재가 다가오고 있다는 경고를 받는다.
포털에서 셰퍼드는 Race X 침공을 촉진하는 거대한 생물인 유전자 웜을 발견하게 된다. 그는 이 생물을 상처 입혀서 다시 웜홀로 밀어내지만, 그 직후 G-Man에 의해 오스프리로 순간 이동된다. G-Man은 셰퍼드의 성과를 축하하며, 그 뒤에서 핵 장치가 폭발하여 블랙 메사를 파괴한다. 게임은 G-Man이 셰퍼드를 아무에게도 말할 수 없고 해를 입지 않는 장소에 가두며 끝난다.
Half-Life: Opposing Force는 1999년 4월 15일 개발사 Gearbox Software에 의해 발표되었다. 창립자 랜디 피치포드는 보도자료에서 "우리의 주요 목표는 Half-Life의 완전성을 유지하고 원작의 감각을 확장하는 새로운 경험을 제공하는 것"이라고 밝혔다. Opposing Force라는 이름은 플레이어가 원작의 적 중 하나라는 사실과 뉴턴의 제3법칙을 모두 의미하는 이중적 의미를 지닌다. 이후 인터뷰에서 피치포드는 Valve가 Gearbox에 Half-Life 확장팩을 만들 기회를 제공한 이유는 "미래 타이틀에 집중하기 위한 것"이라고 믿었다고 언급했다. 또한, 피치포드는 Valve와 Gearbox가 Half-Life와 Opposing Force에서 사용된 게임 엔진을 "심각하게 수정하지 않기로" 합의했다고 설명하며, 이는 게임의 커스텀 콘텐츠 커뮤니티가 만들어낸 "멋진 작업"을 깨뜨릴 위험이 있다고 덧붙였다.
Opposing Force의 개발 방향에 대한 주요 정보와 새로운 장소, 캐릭터, 스토리는 1999년 전자 오락 엑스포(E3)에서 공개되었다. Sierra Studios가 호스팅한 Opposing Force의 공식 웹사이트는 1999년 7월에 온라인으로 개설되었다. 이 게임은 15명 이상의 팀에 의해 8개월 동안 개발되었다.
개발 과정에서 Gearbox는 다양한 외부 인재를 영입하여 디자인 일부를 보완했다. 1999년 6월, Gearbox는 레벨 디자이너 리처드 그레이가 멀티플레이어 개발을 지원할 것이라고 발표했다. 이후 여러 디자이너들이 1999년 9월 프로젝트에 합류하였으며, 이들은 Daikatana, Quake II, Doom, Shadow Warrior 등의 개발 경험을 보유하고 있었다. 이후 두 달 동안 다양한 스크린샷을 포함한 미디어 릴리스가 공개되었다. 게임은 1999년 11월 19일에 출시되었다. Gearbox는 2000년 5월 멀티플레이어 업데이트를 출시하여 깃발 쟁탈 모드와 함께 새로운 아이템을 추가했다. Opposing Force는 이후 Valve의 Steam 콘텐츠 배급 시스템에 출시되었으며, 2002년 Sierra의 Half-Life: Generation 컴필레이션의 일부로 발매되었다. 또한, 2005년 9월 26일에는 Valve와 Electronic Arts의 Half Life 1: Anthology에 포함되었다.
Half-Life: Opposing Force는 주로 긍정적인 평가를 받았으며, 리뷰 집계 사이트 GameRankings에서 85.45%의 점수를 기록했다. 미국에서는 1999년 말까지 108,008부가 판매되었고, Steam에서의 판매 수치는 공개되지 않았지만, 최종적으로 110만 부 이상의 소매 판매량을 기록했다.
Computer and Video Games의 리뷰어 킴 랜델은 "Gearbox가 원작과 유사한 경험을 제공하기 위해 많은 노력을 기울였다"고 언급하며 멀티플레이어 모드에 대해서도 칭찬했다. 그는 "Opposing Force의 멀티플레이어는 정말 빛나는 부분"이라고 평가하며, 리뷰를 마치면서 "Opposing Force는 훌륭한 성과"라고 결론지었다. GameSpot의 에릭 울포는 대부분의 확장팩이 평범한 반면, "Gearbox Software의 Opposing Force는 장르를 재정의한 Half-Life의 공식 확장팩으로서 새로운 품질 기준을 설정했다"고 언급하며 싱글플레이어 캠페인의 디자인을 칭찬했다. 그는 "기억에 남는 장면이 이어지며 계속 플레이하게 만든다"며, 인공지능의 일부 요소와 새로운 모델에 대해 비판했지만, "창의적 디자인의 열정적인 적용"이라고 평가했다.
GamePro는 "Gearbox가 Half-Life의 추가 콘텐츠가 아닌 걸작의 연속을 만들어냈다"고 평가하며 레벨 디자인과 스토리 요소를 칭찬했지만, 게임이 다소 짧다고 지적했다. 그러나 일부 비평가들은 Opposing Force가 다른 리뷰어들이 주장하는 것만큼 영향력이 크지 않다고 반론했다.
PC Zone은 "Opposing Force는 몇 가지 훌륭한 아이디어가 평범한 Half-Life의 패딩으로 이어져 있는 느낌"이라고 언급하며, "그래도 주말 동안 즐길 수 있는 좋은 오락"이라고 결론지었다. Eurogamer는 "Opposing Force가 다른 확장팩과 유사한 문제를 여전히 가지고 있다"고 평가했으며, "기존 콘텐츠에 새로운 콘텐츠가 선형적으로 잘려 들어가 새로운 게임처럼 보이게 된다"고 언급했지만, "다행히도 Opposing Force의 새로운 요소들은 꽤 훌륭하다"고 덧붙였다. 레벨 디자인이 가장 강력한 점으로 지적되었으나, "게임 후반부에 개발 시간이 부족해졌다"고 느꼈다.
IGN의 빈센트 로페즈는 "이 게임은 원작을 왜 좋아했는지 정확히 기억하게 해주는 환상적인 작업을 한다"고 평가하며, 이 점이 가장 큰 단점이라고 비판했지만, "좋고 나쁜 점이 있지만, 돌아오길 잘했다"고 결론지었다.
Opposing Force는 여러 출판사의 상을 수상했으며, Interactive Achievement Awards에서 "올해의 컴퓨터 액션 게임"으로 선정되었다. PC Gamer US의 편집자들은 Opposing Force에 1999년 "최고의 확장팩" 상을 수여하고, 1999년 전체 게임의 올해의 게임 후보에 올렸지만, 이 상은 Homeworld에게 돌아갔다. 그들은 Opposing Force가 "게임의 역사에서 올해의 게임 후보로 고려된 첫 번째 확장팩이 된다"며 "정말 그렇게 훌륭하다"고 평가했다.
Half-Life: Opposing Force is the expansion pack for the original first-person shooter game Half-Life. Released on November 19, 1999, it was developed by Gearbox Software and published by Sierra On-Line for Windows. Announced in April 1999, Opposing Force was developed by Gearbox at Valve's request, allowing Valve's original creators to focus on future projects. During development, Gearbox attracted various talents from the gaming industry to enhance various aspects of design.
Opposing Force presents the events of Half-Life from the perspective of the U.S. Marine Corps, specifically focusing on the character Adrian Shephard, a member of the Hazardous Environment Combat Unit (HECU). Shephard is dispatched to neutralize the Black Mesa Research Facility, which has been invaded by aliens due to a scientific accident. However, he soon realizes that the Marine Corps is outnumbered and is being gradually overwhelmed by both a second alien species and a covert military operation.
The game received positive reviews from critics, many of whom described it as a new benchmark for expansion packs, similar to how Half-Life revolutionized the first-person shooter genre. However, some reviewers noted that, despite its achievements, it still suffered from the negative aspects typical of other expansion packs.
The gameplay of Opposing Force is largely consistent with that of Half-Life, allowing players to explore levels, combat enemy NPCs, and solve various puzzles. It maintains the seamless narrative style of Half-Life, presenting the story through scripted sequences rather than cutscenes. The exploration of the world is continuous, with chapters dividing the gameplay but major interruptions occurring only when loading new environments.
Opposing Force offers an expanded multiplayer mode, integrating various new environments and weapons into the original Half-Life deathmatch mode. Following its release, Gearbox introduced a new capture the flag mode, including additional levels, items, and power-ups.
Typically, players progress through the single-player game alone but can occasionally receive assistance from friendly NPCs. Security guards and scientists help players reach new areas and provide relevant story information. Additionally, the game features Marine allies who offer much stronger combat support than the security personnel. There are three types of Marines: regular soldiers who provide fire support, combat medics who can heal the player and other NPCs, and engineers who can cut through doors and remove obstacles.
A variety of enemies from Half-Life reappear, including alien creatures like headcrabs and vortigaunts. A new alien faction called "Race X" also makes its debut, frequently engaging in battles with Xen's creatures. Players confront human adversaries, such as the covert operation teams sent to destroy the base after the alien threat remains.
Setting
Opposing Force takes place in the same location and timeframe as Half-Life, within the Black Mesa Research Facility, a remote laboratory in New Mexico. In Half-Life, players assume the role of scientist Gordon Freeman, who escapes after an accident opens interdimensional portals, allowing alien creatures from Xen to attack. Freeman travels to Xen to close the portal, while Opposing Force shows these events from a different protagonist's perspective. Players take on the role of U.S. Marine Staff Sergeant Adrian Shephard, whose specialized unit is dispatched to neutralize the alien threat and eliminate all witnesses. However, as Shephard becomes isolated from his fellow Marines, he forms alliances with Black Mesa staff to escape the facility.
Plot
The game begins with Shephard and his team aboard a V-22 Osprey, where they express dissatisfaction about their mission and uncertainty about their deployment. Upon arriving at Black Mesa, the Osprey is attacked by alien creatures, leading to its crash. Shephard regains consciousness in the facility's medical bay and learns from the scientific team that the Marines are losing ground to the alien forces from Xen. As a withdrawal order is given, Shephard sets out to reach an extraction point but is thwarted by the enigmatic G-Man, causing the extraction mission to fail.
As the remaining Marines team up with Shephard to reach another extraction point near Black Mesa's Lambda Complex, they come under attack from a covert operation team. Shephard arrives at the Lambda Complex, witnessing Gordon Freeman teleporting to Xen during the final stages of Half-Life. Shephard then escapes the teleportation chamber through another portal, briefly entering Xen before being deployed to a completely different area of Black Mesa. The facility is severely damaged, and Shephard discovers that a new alien race, Race X, is taking advantage of the situation to invade.
Throughout the wreckage of Black Mesa, Shephard encounters more surviving Marines and seeks a way out, facing powerful resistance from both Race X and the covert operation team. A surviving Black Mesa security guard informs Shephard that the covert operation team plans to detonate tactical nuclear weapons within the facility. After neutralizing the team guarding the device, Shephard attempts to dismantle it and move to another storage facility to make another escape attempt. However, just as he departs, G-Man reactivates the nuclear device. The storage facility becomes a battleground between Race X and the covert operation team, and Shephard navigates through the chaos, warned by another security guard of a large entity approaching that blocks his exit route.
In the portal, Shephard discovers a massive creature known as the genetic worm, which is instigating the Race X invasion. He injures the creature, pushing it back into the wormhole, but is immediately teleported back to the Osprey by G-Man. G-Man congratulates Shephard on his accomplishments, as the nuclear device detonates, destroying Black Mesa. The game concludes with G-Man imprisoning Shephard in a place where he cannot speak to anyone or come to harm.
Half-Life: Opposing Force was announced on April 15, 1999, by developer Gearbox Software. Founder Randy Pitchford stated in a press release that "our primary goal was to maintain the integrity of Half-Life while providing a new experience that expands upon the original's feel." The name Opposing Force carries a dual meaning, referring to the player being one of the original game's enemies and Newton's Third Law. In later interviews, Pitchford noted that Valve's decision to allow Gearbox to create the Half-Life expansion pack was to "focus on future titles." He also explained that Valve and Gearbox agreed not to "seriously modify" the game engine used in Half-Life and Opposing Force, as doing so could disrupt the "fantastic work" created by the game's custom content community.
Key information about the direction of Opposing Force, including new locations, characters, and story elements, was unveiled at the 1999 Electronic Entertainment Expo (E3). The official website for Opposing Force, hosted by Sierra Studios, went live in July 1999. The game was developed over eight months by a team of over 15 people.
During development, Gearbox recruited external talents to enhance some design aspects. In June 1999, they announced that level designer Richard Gray would support multiplayer development. Several designers joined the project in September 1999, bringing experience from titles such as Daikatana, Quake II, Doom, and Shadow Warrior. Over the next two months, various media releases, including screenshots, were shared. The game was released on November 19, 1999. Gearbox later launched a multiplayer update in May 2000, introducing capture the flag mode along with new items. Opposing Force was subsequently released on Valve's Steam distribution system and as part of the Half-Life: Generation compilation by Sierra in 2002. It was also included in the Half-Life 1: Anthology by Valve and Electronic Arts on September 26, 2005.
Half-Life: Opposing Force received mostly positive reviews, achieving a score of 85.45% on the review aggregator GameRankings. In the U.S., it sold 108,008 copies by the end of 1999, with final retail sales exceeding 1.1 million units.
Kim Randell of Computer and Video Games noted that "Gearbox made significant efforts to provide an experience similar to the original" and praised the multiplayer mode, stating, "the multiplayer in Opposing Force truly shines." Eric Wolpaw from GameSpot remarked that while most expansion packs are mediocre, "Gearbox Software's Opposing Force sets a new standard for quality as the official expansion to a genre-defining game." He praised the single-player campaign design, stating, "memorable moments keep you playing," although he criticized some AI elements and new models, acknowledging the "passionate application of creative design."
GamePro stated, "Gearbox has created a sequel to a masterpiece rather than just additional content," praising the level design and story elements while noting the game felt somewhat short. Some critics, however, argued that Opposing Force was not as impactful as some reviewers claimed.
PC Zone felt that "Opposing Force has several great ideas that lead to mundane padding in the original Half-Life" but concluded it was "a good entertainment for the weekend." Eurogamer commented that "Opposing Force still shares similar issues with other expansion packs," noting that "new content is linearly integrated into existing content, making it feel less like a new game," although they acknowledged the new elements were quite strong. They highlighted level design as a key strength but felt "the later parts of the game lacked sufficient development time."
Vincent Lopez of IGN noted that "the game does a fantastic job of reminding you why you loved the original," although he criticized this as its biggest flaw, concluding that "there are good and bad aspects, but it's good to be back."
Opposing Force received several awards from various publications, winning "Computer Action Game of the Year" at the Interactive Achievement Awards. Editors at PC Gamer US awarded Opposing Force the "Best Expansion Pack" of 1999 and nominated it for Game of the Year, though the award ultimately went to Homeworld. They noted that Opposing Force was "the first expansion pack to be considered a nominee for Game of the Year in gaming history," remarking that it was "truly that good."
Half-Life: Opposing Forceは、オリジナルのファーストパーソン・シューティングゲームHalf-Lifeの拡張パックです。1999年11月19日にGearbox Softwareによって開発され、Sierra On-LineによってWindows用に発売されました。1999年4月に発表されたOpposing Forceは、Valveがオリジナルの開発者たちが将来のプロジェクトに集中できるようにとの要請を受けてGearboxによって開発されました。開発中、Gearboxはゲーム業界のさまざまな才能を引き入れ、デザインの多くの側面を強化しました。
Opposing Forceは、Half-Lifeの出来事をアメリカ海兵隊の視点から描いています。主人公はハザード環境戦闘部隊(HECU)の一員であるアドリアン・シェパードで、科学的事故によって異星人に襲われたブラックメサ研究施設を中立化するために派遣されます。しかし、彼は海兵隊が数に劣り、第二の異星種族と秘密作戦部隊によって徐々に圧倒されていることに気づきます。
ゲームは批評家から高評価を受け、多くの人がこれを拡張パックの新しい基準タイトルと見なしました。これは、Half-Lifeがファーストパーソン・シューティングジャンルを革新したことと似ています。しかし、一部のレビュアーはその成果にもかかわらず、他の拡張パックの典型的な欠点に悩まされていると指摘しました。
Opposing Forceのゲームプレイは、Half-Lifeと大きく異ならず、プレイヤーはレベルを探索し、敵NPCと戦い、さまざまなパズルを解決して進行します。このゲームは、Half-Lifeの途切れのない物語のスタイルを引き継ぎ、プレイヤーは主人公の一人称視点で全てを見てほぼ全てのゲームプレイを制御します。物語の出来事はカットシーンではなく、スクリプトされたシーケンスを通じて伝えられます。世界を探検する過程は連続的で、ゲームは章に分かれていますが、主要な中断は次の環境をロードする際のみ発生します。
Opposing Forceは拡張されたマルチプレイヤーモードを提供し、さまざまな新しい環境や武器をHalf-Lifeの元のデスマッチモードに統合しました。発売後、Gearboxは新しいキャプチャ・ザ・フラッグモードを作成し、追加のレベル、アイテム、パワーアップを含めました。
通常、プレイヤーはシングルプレイヤーゲームを一人で進めますが、時には友好的なNPCの助けを受けることがあります。セキュリティガードや科学者は、プレイヤーが新しい地域に到達し、関連するストーリー情報を伝えるのを助けます。さらに、ゲームには海兵隊の仲間も登場し、セキュリティガードよりもはるかに強力な戦闘支援を提供します。ゲームには三種類の海兵隊が登場します。一般兵士はサブマシンガン、ショットガン、または機関銃でプレイヤーに射撃支援を提供し、戦闘医療兵はプレイヤーや他のNPCを治療でき、エンジニアはドアを切断したり障害物を取り除いたりして、プレイヤーとそのチームが妨げられることなく進行できるようにします。
Half-Lifeのさまざまな敵がゲームに登場し、ヘッドクラブやボルティゴントといった異星生物も含まれます。また、「Race X」という新しい異星NPCも登場し、しばしばXenの異星人と戦います。プレイヤーは、異星人の脅威を排除できなかった後に基地を破壊するよう命じられた秘密作戦部隊のような人間の敵にも直面します。プレイヤーはHalf-Lifeの制限された武器を使用して防御し、スナイパーライフル、戦闘ナイフ、さまざまな異星武器などの新しい武器も存在します。
設定
Opposing Forceは、Half-Lifeと同じ場所と時間帯で展開され、ニューメキシコの遠隔実験室であるブラックメサ研究施設が舞台です。Half-Lifeでは、プレイヤーは事故により次元間ポータルが開かれ、Xenの異星生物が施設を攻撃する中、科学者ゴードン・フリーマンの役割を担います。フリーマンは施設から脱出し、ポータルを閉じるためにXenへ旅します。しかし、Opposing Forceは別の主人公の視点からHalf-Lifeの出来事を示しています。プレイヤーは、ハザード環境戦闘部隊(HECU)に配属されたアメリカ海兵隊の軍曹アドリアン・シェパードの役割を担います。この特殊部隊は、政府によってブラックメサに派遣され、異星人の脅威を鎮圧し、すべての目撃者を排除する任務を持っています。しかし、シェパードは仲間の海兵隊員たちと孤立し、ブラックメサの職員たちと同盟を結びながら基地からの脱出を試みます。
プロット
Opposing Forceは、シェパードが彼のチームと共にV-22オスプレイに搭乗しているシーンから始まります。チームメンバーは、自分たちの任務に不満を述べ、何のために配備されているのか分からないと不安を抱きます。ブラックメサに到着する頃、空中の異星生物がオスプレイ編隊を攻撃し、シェパードのオスプレイが墜落します。シェパードはブラックメサの医療室で意識を取り戻し、科学チームの助けを借りながら、海兵隊がXenの異星勢力に徐々に押されていることを知ります。撤収命令が出され、シェパードは脱出地点を目指して出発しますが、神秘的なG-Manによって妨害され、脱出作戦は失敗に終わります。
残された他の海兵隊員たちがシェパードと共にブラックメサのラムダコンプレックス近くの別の脱出地点を目指しますが、彼らはブラック作戦部隊の攻撃を受けます。シェパードはラムダコンプレックスに到着し、そこでゴードン・フリーマンがHalf-Lifeの最終段階でXenに瞬間移動する様子を一瞬目撃します。シェパードはテレポート室を脱出するために別のポータルに入りますが、この過程でXenに一時移動した後、ブラックメサのまったく異なる地域に配備されます。施設は深刻に損傷しており、新しい異星種族Race Xがこの状況を利用して侵攻を開始していることに気づきます。Race Xは人間とXenの勢力を問わず攻撃してきます。
シェパードはブラックメサの廃墟の中でさらに多くの海兵隊員と出会い、未知の脱出経路を探しながら、Race Xとブラック作戦部隊の強力な抵抗に直面します。生き残ったブラックメサのセキュリティ要員は、ブラック作戦部隊が基地内で戦術核兵器を爆発させる計画を持っているとシェパードに伝えます。シェパードはその装置を守っているブラック作戦部隊を無力化した後、それを解体し、近くの保存施設に移動して別の脱出を試みます。しかし、シェパードが出発する際、G-Manは核装置を再起動します。保存施設はRace Xとブラック作戦部隊の戦闘の場となり、シェパードはその間を避けますが、別のセキュリティ要員から、出口の経路を遮っている巨大な存在が迫っているとの警告を受けます。
ポータルでシェパードは、Race Xの侵攻を引き起こす巨大な生物である遺伝子ワームを発見します。彼はこの生物に傷を負わせて再びワームホールに押し戻しますが、その直後にG-Manによってオスプレイに瞬間移動されます。G-Manはシェパードの成果を称賛し、その背後で核装置が爆発してブラックメサが壊滅します。ゲームは、G-Manがシェパードを誰にも話せず、危害を加えられない場所に閉じ込める形で終わります。
Half-Life: Opposing Forceは1999年4月15日にGearbox Softwareによって発表されました。創設者ランディ・ピーチフォードはプレスリリースで、「私たちの主要な目標はHalf-Lifeの完全性を維持し、オリジナルの感覚を拡張する新しい体験を提供すること」と述べました。Opposing Forceという名前は、プレイヤーがオリジナルの敵の一つであることと、ニュートンの第3法則を両方意味する二重の意味を持っています。その後のインタビューでピーチフォードは、ValveがGearboxにHalf-Lifeの拡張パックを作る機会を与えた理由は「将来のタイトルに集中するため」であると信じていると述べました。また、ピーチフォードは、ValveとGearboxがHalf-LifeとOpposing Forceで使用されるゲームエンジンを「大幅に改修しないこと」に合意したと説明し、これはゲームのカスタムコンテンツコミュニティが作成した「素晴らしい作業」を壊すリスクがあるからだと述べました。
Opposing Forceの開発方針に関する主要情報や新しい場所、キャラクター、ストーリーは1999年のエレクトロニック・エンターテインメント・エキスポ(E3)で発表されました。Sierra StudiosがホスティングしたOpposing Forceの公式ウェブサイトは1999年7月にオンラインで開設されました。このゲームは15人以上のチームによって8か月間開発されました。
開発過程でGearboxは、さまざまな外部の才能を招いてデザインの一部を補完しました。1999年6月、Gearboxはレベルデザイナーのリチャード・グレーがマルチプレイヤー開発をサポートすることを発表しました。その後、1999年9月には複数のデザイナーがプロジェクトに参加し、彼らはDaikatana、Quake II、Doom、Shadow Warriorなどの開発経験を持っていました。その後の2か月間で、さまざまなスクリーンショットを含むメディアリリースが公開されました。ゲームは1999年11月19日に発売されました。Gearboxは2000年5月にマルチプレイヤーアップデートをリリースし、キャプチャ・ザ・フラッグモードと新しいアイテムを追加しました。Opposing Forceはその後、ValveのSteamコンテンツ配信システムに登場し、2002年にはSierraのHalf-Life: Generationコンピレーションの一部として発売されました。また、2005年9月26日にはValveとElectronic ArtsのHalf-Life 1: Anthologyに含まれました。
Half-Life: Opposing Forceは主に肯定的な評価を受け、レビュー集計サイトGameRankingsでは85.45%のスコアを記録しました。アメリカでは1999年末までに108,008部が販売され、Steamでの販売数は公開されていませんが、最終的には110万部以上の小売販売を記録しました。
Computer and Video Gamesのレビュアー、キム・ランドールは「Gearboxがオリジナルと類似した体験を提供するために多くの努力をした」と述べ、マルチプレイヤーモードも称賛しました。彼は「Opposing Forceのマルチプレイヤーは本当に光る部分」と評価し、レビューを締めくくる際に「Opposing Forceは素晴らしい成果だ」と結論づけました。GameSpotのエリック・ウルフォは「ほとんどの拡張パックは平凡であるが、Gearbox SoftwareのOpposing Forceはジャンルを再定義したHalf-Lifeの公式拡張パックとして新しい品質基準を設定した」と述べ、シングルプレイヤーキャンペーンのデザインを称賛しました。彼は「記憶に残るシーンが続き、プレイを続けさせる」と述べましたが、AIの一部要素や新しいモデルについては批判しつつ、「創造的デザインの熱心な適用」と評価しました。
GameProは「GearboxはHalf-Lifeの追加コンテンツではなく、傑作の続編を作り上げた」と評価し、レベルデザインとストーリー要素を称賛しましたが、ゲームがやや短いと指摘しました。しかし、一部の批評家はOpposing Forceが他のレビュアーが主張するほど影響力が大きくないと反論しました。
PC Zoneは「Opposing Forceは幾つかの素晴らしいアイデアが平凡なHalf-Lifeの付加物に繋がっている感じ」と述べ、「それでも週末に楽しめる良い娯楽」と結論づけました。Eurogamerは「Opposing Forceは他の拡張パックと同様の問題を依然として抱えている」と評価し、「既存のコンテンツに新しいコンテンツが線形に結合され、新しいゲームのように見える」と述べましたが、「幸いにもOpposing Forceの新しい要素はかなり優れている」と続けました。レベルデザインが最も強力な点として指摘されましたが、「ゲームの後半では開発時間が不足していると感じられた」とのことでした。
IGNのビンセント・ロペスは「このゲームはオリジナルをなぜ好きだったのかを正確に思い出させる素晴らしい作品を提供している」と評価し、これが最大の欠点だと批判しましたが、「良い点と悪い点があるが、戻ってくる価値があった」と結論づけました。
Opposing Forceはさまざまな出版社からの賞を受賞し、Interactive Achievement Awardsで「今年のコンピュータアクションゲーム」に選ばれました。PC Gamer USの編集者はOpposing Forceに1999年の「最高の拡張パック」を授与し、1999年のゲームオブザイヤーにノミネートしましたが、この賞はHomeworldに与えられました。彼らは、Opposing Forceが「ゲームの歴史でゲームオブザイヤーにノミネートされた最初の拡張パック」であるとし、「本当に素晴らしい」と評価しました。
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