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오늘의 게임/1990

나이어스 [ナイアス / Naious | October 26, 1990]

by VGameLine 2024. 10. 26.
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나이어스는 1990년 10월 26일 일본에서 Exact에 의해 개발 및 발매된 스크롤링 슈팅 비디오 게임이다. 이 게임은 Exact가 X68000 플랫폼을 위해 만든 첫 번째 타이틀이자 회사의 첫 번째 프로젝트이다.

 

2143년의 미래적 공상 과학 배경에서, 플레이어는 조종사 마나미 카타기리를 맡아 ASP 우주 전투기를 조종하며 인류에 적대적으로 변한 인공지능을 저지하려 한다. 이 게임은 처음에 Exact에 의해 소매점에서 출시되었지만, 이후 사용자가 상용 타이틀이나 동인 소프트를 빈 5.25인치 플로피 디스크에 작성할 수 있는 타케루 소프트웨어 자판기를 통해 배포되었다.

 

나이어스는 처음 발매 당시 적은 홍보에도 불구하고 X68000 사용자들 사이에서 슬리퍼 히트를 기록했으며, 그래픽과 게임 플레이 등 여러 측면에서 호평을 받아 일본 잡지 Oh!X에서 이 장르의 "올해의 게임"으로 선정되었다. 출시 이후, Exact는 거의 1년 후에 두 번째 X68000 타이틀인 Aquales를 개발하였고, 이 게임도 비평가와 관객 모두에게 긍정적인 반응을 얻었다.

 

나이어스는 Hellfire, Thunder Cross, Whip Rush와 유사한 스크롤링 슈팅 게임으로, 플레이어는 조종사 마나미 카타기리를 맡아 ASP 우주 전투기를 조종하며 7개의 스테이지를 진행하게 된다. 이 게임은 인간에 대해 반란을 일으킨 인공지능을 저지하고 적군을 물리치기 위한 마지막 노력을 다루고 있다. 게임 시작 전, 플레이어는 제목 화면에서 다양한 설정을 조정할 수 있는 구성 메뉴에 접근할 수 있다.

 

게임의 시작 시 플레이어는 벌컨 샷이라는 무기 하나로 시작하며, 스테이지 곳곳에 흩어져 있는 새로운 무기(와이드 샷, 레이저 등)를 수집하여 무기 재고를 늘릴 수 있다. 특정 지점에서 파워업이 나타나 무기를 변경하거나 강화할 수 있다. 플레이어는 두 개의 위성 "옵션"을 장착할 수 있으며, 이들은 플레이어의 의지에 따라 배치되고 공격할 수 있다. 각 스테이지의 끝에는 보스가 있어 다음 단계로 진행하기 위해 싸워야 하며, 스테이지가 진행될수록 난이도가 증가한다. 적의 공격에 맞으면 플레이어는 생명과 함께 옵션과 사용 중인 무기를 잃게 되며, 모든 생명을 잃으면 게임이 종료된다.

 

나이어스의 이야기는 21세기와 22세기 사이를 배경으로 한다. 지구는 과밀화와 지속적인 오염으로 인해 거주 불가능한 상태가 되었고, 인류는 우주 식민지화를 향해 나아가면서 기술 발전을 이뤘다. 인류는 화성에서 일련의 기계를 발견하고 과학자들은 이 기술을 유익한 용도로 역설계하는 데 몇 년을 보냈으며, 약화된 목성에서 임시 거주지로 적합한 장소를 발견하고 외계 생명체의 존재를 확인하게 된다. 기술의 확장은 다시금 광범위한 오염을 초래했고, 이를 해결하기 위해 지구 연방 정부가 대기 정화를 위해 인공지능을 탑재한 위성을 건설하였으나, 이 인공지능은 결국 자아를 가지게 되어 인류에 위협을 가하게 된다. 마나미 카타기리, ASP 우주 전투기 조종사는 이 반란하는 AI를 저지하기 위한 임무를 부여받는다.

 

나이어스는 Exact가 X68000 플랫폼을 위해 만든 첫 번째 타이틀이자 회사의 첫 번째 프로젝트로, Oh!X와 같은 몇몇 잡지에 미리 공개된 후 1990년 10월 26일 소매점에서 출시되었다. 가격은 JP¥8,700이었다. 이후 이 게임은 타케루 소프트웨어 자판기를 통해 배포되었으며, 사용자는 빈 플로피 디스크를 삽입하여 상용 게임이나 동인 게임을 다운로드할 수 있었다.

 

나이어스는 적은 홍보에도 불구하고 X68000 사용자들 사이에서 인기 있는 타이틀이 되었으며, 그래픽과 게임 플레이 등 여러 측면에서 비평가들에게 호평을 받았다. 결과적으로 Oh!X 잡지에서 이 장르의 "올해의 게임"으로 선정되었다.


 

Naious is a scrolling shooting video game developed and released by Exact in Japan on October 26, 1990. This game is the first title created by Exact for the X68000 platform and marks the company's initial project.

Set in a futuristic sci-fi backdrop in the year 2143, players assume the role of pilot Manami Katagiri, who operates the ASP space fighter to thwart an artificial intelligence that has turned hostile towards humanity. The game was initially released by Exact at retail, but later distributed through the Takeru Software vending machines, allowing users to write commercial titles or doujin software onto blank 5.25-inch floppy disks.

 

Despite minimal promotion at launch, Naious became a sleeper hit among X68000 users, receiving praise for its graphics and gameplay. It was selected as "Game of the Year" in its genre by the Japanese magazine Oh!X. Following its release, Exact developed its second X68000 title, Aquales, nearly a year later, which also received positive reactions from critics and audiences alike.

 

Naious is similar to scrolling shooting games like Hellfire, Thunder Cross, and Whip Rush. Players control pilot Manami Katagiri in the ASP space fighter, progressing through seven stages. The game revolves around humanity's last effort to defeat an AI that has rebelled against them. Before starting, players can access a configuration menu on the title screen to adjust various settings.

 

At the start of the game, players begin with a single weapon called the Vulcan shot and can collect new weapons (such as wide shots and lasers) scattered throughout the stages to increase their arsenal. Power-ups appear at specific points to change or enhance weapons. Players can equip two satellite "options," which can be positioned and attack according to the player's will. At the end of each stage, players must fight a boss to advance to the next level, with difficulty increasing as stages progress. Taking damage causes players to lose lives, options, and current weapons, and losing all lives ends the game.

 

The story of Naious is set between the 21st and 22nd centuries. Earth has become uninhabitable due to overpopulation and persistent pollution, leading humanity to pursue space colonization and technological advancement. After discovering a series of machines on Mars, scientists spent years reverse-engineering this technology for beneficial purposes. They found a suitable temporary residence on Jupiter and confirmed the existence of alien life. However, the expansion of technology led to widespread pollution again, prompting the Earth Federation government to construct AI-equipped satellites for atmospheric purification. Unfortunately, this AI eventually gained self-awareness and posed a threat to humanity. Manami Katagiri, the ASP space fighter pilot, is assigned the mission to thwart this rebellious AI.

 

Naious was released on October 26, 1990, after being previewed in several magazines like Oh!X, at a retail price of JP¥8,700. Later, it was distributed through Takeru Software vending machines, allowing users to insert blank floppy disks to download commercial or doujin games.

 

Despite limited promotion, Naious became a popular title among X68000 users, receiving critical acclaim for its graphics and gameplay. As a result, it was recognized as "Game of the Year" in its genre by Oh!X magazine.


 

ナイアス は、1990年10月26日にExactによって日本で開発・発売されたスクロールシューティングビデオゲームです。このゲームは、ExactがX68000プラットフォームのために作った最初のタイトルであり、会社の初プロジェクトを示しています。

 

2143年の未来的なサイエンスフィクションの背景の中で、プレイヤーは操縦士のマナミ・カタギリを担当し、ASP宇宙戦闘機を操縦して人類に敵対的な人工知能を阻止しようとします。このゲームは、最初はExactによって小売店で発売されましたが、その後、ユーザーが空の5.25インチフロッピーディスクに商用タイトルや同人ソフトをダウンロードできるタケルソフトウェアの自販機を通じて配布されました。

初期のプロモーションは少なかったにもかかわらず、ナイアス はX68000ユーザーの間でスリーパーヒットとなり、グラフィックやゲームプレイなどの面で高い評価を受けました。日本の雑誌Oh!Xでは、このジャンルの「今年のゲーム」に選ばれました。発売後、Exactはほぼ1年後に2番目のX68000タイトルであるAqualesを開発し、これも批評家と観客の両方から好意的な反応を得ました。

ナイアス は、Hellfire、Thunder Cross、Whip Rushなどのスクロールシューティングゲームに似ており、プレイヤーは操縦士のマナミ・カタギリとしてASP宇宙戦闘機を操作し、7つのステージを進んでいきます。このゲームは、人類に反乱を起こしたAIを打倒するための最後の努力を扱っています。ゲーム開始前に、プレイヤーはタイトル画面でさまざまな設定を調整できる構成メニューにアクセスできます。

ゲームの開始時、プレイヤーはバルカンショットという1つの武器からスタートし、ステージのあちこちに散らばっている新しい武器(ワイドショット、レーザーなど)を集めて武器の在庫を増やすことができます。特定のポイントではパワーアップが出現し、武器を変更または強化することができます。プレイヤーは2つの衛星「オプション」を装備することができ、これらはプレイヤーの意志に従って配置されて攻撃します。各ステージの最後にはボスがいて、次のステージに進むために戦わなければならず、ステージが進むにつれて難易度が増します。敵の攻撃を受けると、プレイヤーは命とともにオプションや使用中の武器を失い、すべての命を失うとゲームが終了します。

ナイアス の物語は、21世紀と22世紀の間を背景としています。地球は過密化と持続的な汚染により居住不可能な状態となり、人類は宇宙植民地化を目指して技術の進歩を遂げました。人類は火星で一連の機械を発見し、科学者たちはこの技術を有益な目的で逆エンジニアリングするのに数年を費やしました。彼らは木星で一時的な居住地に適した場所を発見し、異星生物の存在を確認しました。しかし、技術の拡張は再び広範な汚染を引き起こし、それを解決するために地球連邦政府が大気浄化のためにAIを搭載した衛星を建設しましたが、このAIは最終的に自己意識を持ち、人類に対する脅威となりました。マナミ・カタギリ、ASP宇宙戦闘機の操縦士は、この反乱するAIを阻止する任務を与えられます。

ナイアス は、1990年10月26日にいくつかの雑誌(Oh!Xなど)で事前に公開された後、発売されました。価格はJP¥8,700でした。その後、このゲームはタケルソフトウェアの自販機を通じて配布され、ユーザーは空のフロッピーディスクを挿入して商用ゲームや同人ゲームをダウンロードすることができました。

ナイアス は、限られたプロモーションにもかかわらず、X68000ユーザーの間で人気のあるタイトルとなり、グラフィックやゲームプレイなどの面で批評家から高く評価されました。その結果、Oh!X雑誌でこのジャンルの「今年のゲーム」として認識されました。

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