Serious Sam 2는 2005년 10월 11일에 Windows와 Xbox용으로 출시된 1인칭 슈팅 비디오 게임으로, 2002년 게임 Serious Sam: The Second Encounter의 속편이다. 이 게임은 Croteam에 의해 개발되었으며, 처음에는 Take-Two Interactive의 자회사인 2K Games에 의해 발행되었다. 이후 2012년 1월 31일에 Steam에서 이용 가능해졌다.
싱글 플레이 캠페인에서 플레이어는 주인공 Sam "Serious" Stone의 역할을 맡아 외계 군주 "Mental"의 세력과 싸운다. Mental은 인류를 멸망시키려 하고, 게임은 Serious Sam: The Second Encounter의 사건 이후를 배경으로 한다. Sam은 다양한 세계를 여행하며 메달리온의 조각을 수집하여 Mental을 무찌르기 위한 여정을 이어간다. 그는 시리안 대의회의 안내를 받으며 방문하는 세계의 원주민들로부터 간헐적인 지원을 받는다. 멀티플레이어 모드는 온라인 협동과 데스매치가 포함되며, 후자는 패치를 통해 추가되었다.
Croteam은 동시에 게임을 위해 Serious Engine 2를 개발하였으며, 이는 이전 게임 엔진인 Serious Engine의 후속작이다. 이 엔진은 당시 다른 고급 게임 엔진들이 제공하는 여러 기능을 지원하며, 고역동 범위 렌더링과 빛 블룸을 포함한다. 또한, Serious Sam 2는 멀티플레이어 매치 찾기를 위해 Xfire와 GameSpy Arcade와의 통합을 지원한다. Serious Sam 2는 독점 엔진을 사용하는 유일한 게임이며, Serious Engine 2는 라이센스 제공이 가능하다.
Serious Sam 2의 게임 플레이는 대부분 플레이어가 동시에 수십 명의 적을 물리치려고 시도하는 방식으로 구성되어 있으며, 비교적 단순하다. 게임의 이야기는 플레이어가 챕터 간에 이동하는 이유와 방법을 설정한다. 이는 이전 시리즈의 게임들과는 크게 달라, 이전 게임들은 이야기가 플레이어를 적들을 처치하기 위해 장소에서 장소로 이동시키는 역할만 했던 반면, Serious Sam 2는 이야기를 더 두드러지게 다루면서도 적을 최대한 많이 죽이는 데 초점을 맞춘다. 이야기는 게임 전반에 걸쳐 삽입된 컷신을 통해 전개되며, 특히 각 행성의 시작과 끝에 나타난다.
플레이어는 특정 수의 생명을 가지고 시작하며, 이는 플레이어가 체력을 모두 잃고 다시 부활할 수 있는 횟수를 나타낸다. 더 복잡한 게임 플레이 메커니즘은 드물고, 등장할 경우 대부분 간단하며, 주로 열쇠나 물체를 찾아 문을 열거나 다음 레벨로 진행해야 한다. Serious Sam 2에서는 호버 바이크와 비행접시 같은 플레이어가 조종하는 차량이 처음 도입되었으며, 차량에는 로켓 발사기, 기관총, 레이저 포탑과 같은 무기가 장착되어 있다.
단순한 게임 플레이는 이전 시리즈와 유사하지만, Serious Sam 2의 생명 시스템은 원래 시리즈의 게임들과는 큰 차이를 보인다. 이전 게임들은 체크포인트나 저장된 게임에서 무한히 재개할 수 있었던 반면, Serious Sam 2는 최초의 PC 게임에서 생명 시스템을 도입했다.
혈액과 유혈 효과는 이전 게임들에 비해 개선되었으며, 보스를 제외한 모든 적은 파괴할 수 있다. 살아 있는 적은 혈액과 조각으로 분해될 수 있고, 언데드 존재는 부패한 조각과 점액으로 줄어들며, 마법 생물의 파괴는 반짝임 효과와 보라색 가스로 표시된다. 게임 전반에 걸쳐 파워업이 흩어져 있으며, 특정 물체를 파괴하여 얻을 수 있다. 플레이어는 하프라이프 2의 중력 총과 유사하게 특정 물체를 집어 들고 조작할 수 있지만, 외부 장치가 필요하지 않다.
게임에는 체인건, 블래스터, 로켓 발사기와 같은 1인칭 슈팅 게임에서 볼 수 있는 다양한 적들이 등장하며, 마녀, 시계 장난감 코뿔소, 샷건을 든 좀비 주식중개인, 자살 폭발 광대와 같은 기괴한 적들도 많다. 각 챕터는 고유의 "챕터 특정" 적들을 특징으로 하며, 예를 들어 클리어 월드에서는 날아다니는 클리어가 등장하고, 치 팡의 동양적인 설정에서는 무술 좀비가 나타난다. 플레이어는 게임 전반에 걸쳐 비플레이어 캐릭터(NPC)를 만나게 된다. 게임에는 시리안, 심바, 지키, 치 체, 엘비안이라는 다섯 개의 서로 다른 NPC 그룹이 있으며, 각각은 해당 행성의 원주민이다. 이들 NPC 그룹은 게임의 다양한 설정에서 플레이어를 도와준다.
멀티플레이어
이전 Serious Sam 게임의 두드러진 특징 중 하나는 협동 게임 플레이로, 여러 플레이어가 함께 싱글 플레이 캠페인을 진행할 수 있었다. Serious Sam 2는 이러한 게임 모드에 더 중점을 두었으며, 출시 당시 유일한 멀티플레이어 모드로 협동 플레이만 포함되어 있었고, 이후 패치를 통해 데스매치가 추가되었다. PC 버전에서는 최대 16명이 함께 플레이할 수 있으며, Xbox 버전에서는 4명이 Xbox 시스템 링크 또는 Xbox Live를 통해 플레이할 수 있다. 이전 게임들과는 달리 Serious Sam 2는 PC에서 분할 화면 게임 플레이를 지원하지만 Xbox에서는 지원하지 않는다.
무기
Serious Sam 2의 무기는 이전 게임에서 발견된 무기를 대폭 수정한 버전이 많다. 로켓 발사기, 수류탄 발사기, 12게이지 더블 배럴 샷건, 저격총과 같은 이전 게임의 대부분 무기가 돌아오며, 시리즈의 대표 무기인 미니건도 재등장한다. Serious Bomb 또한 돌아오며, 이는 화면의 모든 적을 제거할 수 있는 가장 강력한 무기로, "미니어처 빅뱅"이라고 설명되며 "미소를 동반한 즉각적인 죽음"이라는 수식어가 붙는다. 플레이어는 크기 때문에 최대 3개까지만 소지할 수 있으며, Serious Bomb의 엄청난 힘으로부터 플레이어를 보호하는 "생명 보호 양자 필드(TM)"가 있다.
Serious Sam 2는 새로운 무기도 도입했으며, 그 중 하나는 "Clawdovic Cacadoos Vulgaris"로, 크로아티아어로는 클로도빅이라고 발음되며, 폭탄을 쥐고 적에게 날아가는 앵무새를 의미한다. 손에 던질 수 있는 수류탄도 추가되었고, 듀얼 리볼버와 함께 새로운 디자인의 보조 무기인 "하이드로 플라스마 핸드건"도 포함되었다. 이 핸드건은 적에게 발사체가 스스로 방향을 잡도록 발사할 수 있는 모드와 함께 적당한 발사 속도로 에너지를 발사할 수 있다. 또한, 이전 게임의 톰미건을 대체하는 듀얼 자동 우지도 새롭게 도입되었다.
Serious Sam 2의 이야기는 Serious Sam: The Second Encounter의 끝난 직후부터 시작된다. 시리즈의 주인공인 Sam "Serious" Stone은 그의 숙적 Mental을 무찌르기 위한 목표를 다시 설정하게 된다. 게임은 Sam이 시리안 대의회에 소환되는 장면으로 시작되며, 그곳에서 Mental을 물리치는 방법에 대한 안내를 받는다. 대의회는 Sam에게 고대 시리안 메달리온의 다섯 조각을 모아야 한다고 알리며, 각 조각은 다섯 개의 서로 다른 행성에 살고 있는 다양한 종족에 의해 보관되어 있다. 모든 메달리온을 모으면 Mental이 취약해진다고 설명한다.
모든 행성(클리어를 제외하고)은 친근한 인형 같은 인물들이 살고 있지만, 문제는 모든 행성이 Mental의 통제 아래 있다는 것이다. 대의회는 Sam에게 메달리온을 재구성하기 위해 모든 행성을 방문하라고 지시하며, 그렇게 해야만 Sam은 "선택받은 자"가 될 것이라고 말한다. 혼란스러운 Sam은 별다른 선택이 없어 이 임무를 수락한다. 메달리온을 완성한 Sam은 인류의 최대 적인 Mental에 대한 최종 공격을 시작할 준비가 된다. Mental은 시리우스에 위치하고 있으며, 시리우스는 한때 지구를 여러 번 방문한 위대한 시리안들이 살던 행성이었다. 그러나 Sam은 시리우스에 접근하기 위해 시리우스를 공전하는 달인 크로노르를 공격해야 하며, 이곳에는 시리우스의 보호막을 제거할 수 있는 거대한 포가 있다. 이 보호막은 시리안들이 Mental에 대항하기 위한 마지막 방어선이었다. 그래서 Sam의 임무는 계속된다.
게임의 엔딩에서 Sam은 Mental의 기관을 무력화한 후 Mental의 왕좌에 들어선다. Sam은 결국 어두운 상태에서 Mental을 직접 마주하게 되는데, Mental은 Sam에게 자신이 그의 아버지라고 주장하지만 Sam은 믿지 않고 총을 쏴 그를 침묵시킨다. 그 후, 시리안 대의회와 행성의 주민들은 Mental에 대한 오랜 승리를 축하한다. 그러나 불이 켜지자 Mental이 실제로는 존재하지 않았고 그의 왕좌에 연결된 스피커일 뿐임이 드러나면서, 그는 실제로 Sam을 속이고 우주 깊숙이 있는 자신의 우주선으로 도망친 것이다 (Xbox 버전에서는 이 장면이 나타나지 않는다). 그 후 크레딧이 올라가면서 세 명의 정체불명의 인물들이 이 결말이 Croteam의 또 다른 나쁜 농담일 수 있으며, Mental의 진짜 보스전이 얼마나 클지를 논의하는 대화가 들린다.
크레딧 후에는 Sam이 시리안 대의회에 돌아와 메달리온을 전달하는 장면이 비춰진다. 그러나 그들이 메달리온을 받자, Sam은 대의회가 그와 똑같은 메달리온으로 가득 찬 판지 상자를 가지고 있다는 사실을 알게 된다. Sam은 분노하며 대의회를 방 안에서 쫓기 시작한다.
개발
Serious Sam 2의 개발은 2003년 중반에 새로운 엔진으로 게임을 만들기로 결정하면서 시작되었다. Croteam은 2004년 2분기에 게임을 출시할 계획이었지만, 이후 2004년 하반기로 미뤄지고 결국 2005년 가을로 연기되었다. 한동안 Croteam은 주간 업데이트를 게시했으나, 이는 격주, 월간으로 줄어들었고 2004년 8월 이후에는 완전히 중단되었다. 이는 Gathering of Developers가 폐쇄되면서 2K Games로 통합되고, Croteam의 발행사가 그 이후 정보를 관리하기를 원했기 때문이다. 2005년 4월, 2K Games에 의해 게임이 공식적으로 발표되었으며, 이 시점에서 출시일이 2005년 가을로 설정되었다.
게임의 공식 발표 직후, Serious Sam 2는 2005년 6월호 Computer Games Magazine의 표지 이야기가 되었고, 2005년 5월 E3에서 소개되었다. E3 엑스포에서 게임의 공식 트레일러가 공개되었고, 초기 빌드가 쇼 플로어에서 플레이할 수 있었다. E3 발표의 결과로 게임 플레이 영상을 포함한 30분짜리 미리보기 비디오가 제작되었고, 팬사이트 Seriously!의 소유자이자 감독인 Jason Rodzik과 게임 프로듀서 Fernando Melo 간의 질문과 답변 세션이 진행되었다. 게임 공식 발표 이후 2K Games는 이전 게임의 특징인 다채로운 색상과 넓은 공간을 보여주는 스크린샷을 지속적으로 공개하며 게임에 대한 기대감을 높였다. PC 버전의 데모는 2005년 9월 21일에 출시되었고, 두 번째 데모는 2005년 10월 17일에 출시되었다.
Serious Sam 2는 Windows와 Xbox용으로 출시되었으며, 출시 하루 전에 패치가 발표되어 버전 2.064b로 업데이트되었다. Croteam은 시간 제약으로 인해 상당수의 기능이 삭제되었다고 밝혔다.
Serious Engine 2는 Serious Sam 2의 게임 엔진으로, 게임 개발과 함께 개발되었으며, 이전 게임에서 사용된 Croteam의 이전 Serious Engine의 새로운 수정판이다. 이 엔진의 더 고급 기능에는 상세한 굴절 효과, 고해상도 텍스처, 고역동 범위 조명 및 빛 블룸 효과가 포함된다.
출시 패치
2005년 12월 16일, 게임 출시 두 달 후 Croteam은 게임을 버전 2.066으로 업데이트하는 패치를 발표하였다. 패치의 가장 중요한 변화는 전용 서버가 추가된 것이며, 다양한 버그 수정도 포함되었다. 2006년 3월 6일, Croteam은 두 번째 패치를 출시하여 게임에 데스매치 지원을 추가하였다. 게임에 대한 가장 최근의 패치는 2006년 4월 24일에 발표된 버전 2.070으로, 소규모 버그 수정과 함께 Serious Editor 2가 포함되어, Serious Sam 2에 사용된 게임 엔진인 Serious Engine 2의 콘텐츠 편집기였다.
Serious Sam 2 is a first-person shooter video game released for Windows and Xbox on October 11, 2005, and is a sequel to the 2002 game Serious Sam: The Second Encounter. The game was developed by Croteam and initially published by 2K Games, a subsidiary of Take-Two Interactive. It became available on Steam on January 31, 2012.
In the single-player campaign, players take on the role of protagonist Sam "Serious" Stone, fighting against the alien lord "Mental," who seeks to annihilate humanity. The game is set after the events of Serious Sam: The Second Encounter, where Sam travels through various worlds, collecting pieces of a medallion to defeat Mental. He receives guidance from the Sirian Council and intermittent support from the natives of the worlds he visits. The multiplayer mode includes online co-op and deathmatch, the latter of which was added through a patch.
Croteam simultaneously developed the Serious Engine 2 for the game, which is a successor to the previous Serious Engine. This engine supports several features offered by other advanced game engines of the time, including high dynamic range rendering and bloom lighting. Additionally, Serious Sam 2 is the only game to use this exclusive engine, and Serious Engine 2 is available for licensing.
The gameplay of Serious Sam 2 primarily consists of the player attempting to defeat dozens of enemies simultaneously, which is relatively straightforward. The story sets the reasons and methods for the player's movement between chapters. This is significantly different from previous series games, where the story merely served to move the player from place to place to defeat enemies. Serious Sam 2 places a greater emphasis on storytelling while focusing on killing as many enemies as possible. The narrative unfolds through cutscenes inserted throughout the game, particularly at the beginning and end of each planet.
Players start with a specific number of lives, indicating how many times they can respawn after losing all health. More complex gameplay mechanics are rare, and when they do appear, they are mostly simple, primarily involving finding keys or objects to open doors or progress to the next level. Serious Sam 2 introduces player-controlled vehicles like hover bikes and flying saucers, equipped with weapons such as rocket launchers, machine guns, and laser turrets.
While the simple gameplay is similar to previous series, Serious Sam 2's life system differs significantly from earlier games. Previous games allowed infinite resuming from checkpoints or saved games, whereas Serious Sam 2 introduced a life system in the original PC game.
Blood and gore effects have been improved compared to earlier games, and all enemies, except for bosses, can be destroyed. Living enemies can be dismembered into blood and chunks, undead beings can be reduced to rotten pieces and slime, and the destruction of magical creatures is marked by a shimmering effect and purple gas. Power-ups are scattered throughout the game and can be obtained by destroying specific objects. Players can pick up and manipulate certain objects similarly to the gravity gun in Half-Life 2, but without the need for external devices.
The game features a variety of enemies typical of first-person shooters, including witches, clockwork rhinoceroses, shotgun-wielding zombie stockbrokers, and suicide bomb clowns. Each chapter features unique "chapter-specific" enemies; for example, flying clears appear in the Clear World, and martial arts zombies appear in the Eastern setting of Chi Pang. Players encounter non-playable characters (NPCs) throughout the game, with five different NPC groups: Sirians, Simba, Ziki, Chi Che, and Elvian, each representing the natives of their respective planets. These NPC groups assist the player in various settings throughout the game.
"Multiplayer"
One of the standout features of previous Serious Sam games is cooperative gameplay, allowing multiple players to progress through the single-player campaign together. Serious Sam 2 places greater emphasis on this game mode, initially including only cooperative play as the sole multiplayer mode, with deathmatch added later through a patch. The PC version supports up to 16 players, while the Xbox version allows 4 players to play via Xbox system link or Xbox Live. Unlike previous games, Serious Sam 2 supports split-screen gameplay on PC but not on Xbox.
"Weapons"
Many of the weapons in Serious Sam 2 are heavily modified versions of those found in earlier games. Most of the previous game's weapons, such as rocket launchers, grenade launchers, 12-gauge double-barrel shotguns, and sniper rifles, return, along with the series' signature weapon, the minigun. The Serious Bomb also returns, described as the most powerful weapon that can eliminate all enemies on screen, referred to as "miniature big bang" and "instant death with a smile." Players can carry a maximum of three due to their size, and there is a "life-protecting quantum field (TM)" that shields players from the Serious Bomb's immense power.
Serious Sam 2 introduces new weapons, including the "Clawdovic Cacadoos Vulgaris," pronounced "Clawdovic" in Croatian, which refers to a parrot that flies towards enemies carrying a bomb. Hand-thrown grenades have also been added, along with a new design for the secondary weapon, the "Hydro Plasma Handgun," which can fire projectiles that home in on enemies and can also fire energy at a reasonable rate. Additionally, a dual automatic Uzi has been introduced to replace the previous game's Tommy gun.
The story of Serious Sam 2 begins immediately after the conclusion of Serious Sam: The Second Encounter. The series' protagonist, Sam "Serious" Stone, sets out to defeat his nemesis, Mental, once again. The game starts with Sam being summoned to the Sirian Council, where he receives guidance on how to defeat Mental. The council informs Sam that he must collect five pieces of an ancient Sirian medallion, each guarded by different races living on five distinct planets. Collecting all the medallions is said to weaken Mental.
All planets (except for Clear) are inhabited by friendly, doll-like characters, but the problem is that all planets are under Mental's control. The council instructs Sam to visit all the planets to reconstruct the medallion, stating that only then can Sam become the "chosen one." Confused, Sam has no choice but to accept this mission. Once he completes the medallion, Sam prepares for a final assault against Mental, who is located on Sirius, a planet once inhabited by great Sirians who visited Earth multiple times. However, to approach Sirius, Sam must attack the moon, Chronor, which orbits Sirius and houses a massive cannon capable of removing Sirius's protective shield. This shield was the last line of defense for the Sirians against Mental. Thus, Sam's mission continues.
In the game's ending, after incapacitating Mental's forces, Sam enters Mental's throne room. He eventually confronts Mental in darkness, who claims to be Sam's father, but Sam does not believe him and shoots him to silence him. Afterward, the Sirian Council and the planet's inhabitants celebrate their long-awaited victory over Mental. However, when the lights come on, it is revealed that Mental was not real but merely a speaker connected to his throne, having tricked Sam and escaped to his spaceship deep in space (this scene does not appear in the Xbox version). As the credits roll, three unidentified figures discuss how this ending might be another bad joke from Croteam and speculate on how grand Mental's true boss battle might be.
After the credits, a scene shows Sam returning to the Sirian Council to deliver the medallion. However, upon receiving the medallion, Sam realizes that the council has a cardboard box filled with the same medallions as his. Enraged, Sam begins to chase the council around the room.
"Development"
The development of Serious Sam 2 began in mid-2003 when it was decided to create the game with a new engine. Croteam initially planned to release the game in the second quarter of 2004, but this was later postponed to the second half of 2004 and ultimately delayed to fall 2005. For a time, Croteam posted weekly updates, but this frequency decreased to bi-weekly and monthly, and by August 2004, it had completely stopped. This was due to the closure of Gathering of Developers, which merged into 2K Games, and Croteam's publisher wanting to manage information thereafter. In April 2005, the game was officially announced by 2K Games, setting the release date for fall 2005.
Shortly after the official announcement, Serious Sam 2 became the cover story of the June 2005 issue of Computer Games Magazine and was showcased at E3 in May 2005. The official trailer for the game was revealed at the E3 expo, and an early build was playable on the show floor. As a result of the E3 announcement, a 30-minute preview video featuring gameplay footage was produced, along with a Q&A session between Jason Rodzik, the owner and director of the fan site Seriously!, and game producer Fernando Melo. Following the official announcement, 2K Games continuously released screenshots showcasing the vibrant colors and expansive environments characteristic of the previous games, building anticipation for the game. A demo for the PC version was released on September 21, 2005, followed by a second demo on October 17, 2005.
Serious Sam 2 was released for Windows and Xbox, with a patch announced the day before launch, updating it to version 2.064b. Croteam stated that many features were removed due to time constraints.
Serious Engine 2 is the game engine for Serious Sam 2, developed alongside the game, and is a new revision of Croteam's previous Serious Engine used in earlier games. The more advanced features of this engine include detailed refraction effects, high-resolution textures, high dynamic range lighting, and bloom effects.
"Release Patches"
On December 16, 2005, two months after the game's release, Croteam announced a patch updating the game to version 2.066. The most significant change in the patch was the addition of dedicated servers, along with various bug fixes. On March 6, 2006, Croteam released a second patch that added deathmatch support to the game. The most recent patch for the game, version 2.070, was announced on April 24, 2006, including minor bug fixes and Serious Editor 2, the content editor for Serious Engine 2 used in Serious Sam 2.
"セリアスサム2"は、2005年10月11日にWindowsとXbox向けにリリースされた一人称シューティングビデオゲームで、2002年のゲーム「セリアスサム: ザ・セカンドエンカウンター」の続編です。このゲームはCroteamによって開発され、最初はTake-Two Interactiveの子会社である2K Gamesによって出版されました。2012年1月31日にはSteamで利用可能になりました。
シングルプレイヤーキャンペーンでは、プレイヤーは主人公サム「セリアス」ストーンの役割を担い、地球を滅ぼそうとする異星の君主「メンタル」と戦います。ゲームは「セリアスサム: ザ・セカンドエンカウンター」の出来事の後を舞台にしており、サムはさまざまな世界を旅し、メダリオンの破片を集めてメンタルを打ち負かすための旅を続けます。彼はシリアン評議会からの指導を受け、訪れる世界の住民から断続的な支援を受けます。マルチプレイヤーモードにはオンライン協力プレイとデスマッチが含まれ、後者はパッチを通じて追加されました。
Croteamは同時にこのゲームのためにセリアスエンジン2を開発しました。これは以前のセリアスエンジンの後継です。このエンジンは、当時の他の高度なゲームエンジンが提供するさまざまな機能をサポートしており、高ダイナミックレンジレンダリングやブルームライティングが含まれています。さらに、セリアスサム2はこの独自のエンジンを使用する唯一のゲームであり、セリアスエンジン2はライセンス提供が可能です。
セリアスサム2のゲームプレイは、プレイヤーが同時に数十人の敵を倒そうとすることが主な構成であり、比較的単純です。ストーリーはプレイヤーがチャプター間を移動する理由と方法を設定します。これは以前のシリーズのゲームとは大きく異なり、以前のゲームではストーリーがプレイヤーを敵を倒すために場所から場所へ移動させる役割を果たしていましたが、セリアスサム2はストーリーをより際立たせつつ、できるだけ多くの敵を殺すことに焦点を当てています。物語はゲーム全体に挿入されたカットシーンを通じて展開され、特に各惑星の始まりと終わりに現れます。
プレイヤーは特定の数のライフを持って開始し、これはプレイヤーがすべての体力を失った後に再生できる回数を示します。より複雑なゲームプレイメカニズムは稀であり、登場する場合はほとんどが単純で、主に鍵や物体を見つけてドアを開けたり、次のレベルに進んだりする必要があります。セリアスサム2では、ホバーバイクや飛行円盤などのプレイヤーが操縦する車両が初めて導入され、これらの車両にはロケットランチャー、機関銃、レーザータレットなどの武器が装備されています。
単純なゲームプレイは以前のシリーズと似ていますが、セリアスサム2のライフシステムは以前のゲームとは大きく異なります。以前のゲームではチェックポイントや保存されたゲームから無限に再開できましたが、セリアスサム2は最初のPCゲームでライフシステムを導入しました。
血液や流血効果は以前のゲームに比べて改善されており、ボスを除くすべての敵は破壊可能です。生きている敵は血液や破片に分解され、アンデッドの存在は腐った破片や粘液に減少し、魔法の生物の破壊はきらめき効果と紫色のガスで示されます。ゲーム全体にパワーアップが散らばっており、特定の物体を破壊することで得られます。プレイヤーは「ハーフライフ2」の重力ガンに似ている特定の物体を持ち上げて操作できますが、外部デバイスは必要ありません。
ゲームには、魔女、時計仕掛けのサイ、ショットガンを持ったゾンビの株仲間、自爆する道化師など、さまざまな一人称シューティングゲームで見られる敵が登場します。各チャプターは独自の「チャプター特有」の敵を特徴としており、たとえばクリアワールドでは飛んでいるクリアが登場し、チ・パンの東洋的な設定では武道ゾンビが現れます。プレイヤーはゲーム全体を通じてノンプレイヤーキャラクター(NPC)に出会います。ゲームにはシリアン、シンバ、ジキ、チ・チェ、エルビアンという5つの異なるNPCグループがあり、それぞれがその惑星の住民です。これらのNPCグループは、ゲームのさまざまな設定でプレイヤーを助けます。
"マルチプレイヤー"
以前のセリアスサムゲームの際立った特徴の1つは協力プレイであり、複数のプレイヤーが一緒にシングルプレイヤーキャンペーンを進めることができました。セリアスサム2はこのゲームモードにさらに重点を置き、発売当初は協力プレイのみが唯一のマルチプレイヤーモードとして含まれており、後にパッチを通じてデスマッチが追加されました。PC版では最大16人が一緒にプレイでき、Xbox版では4人がXboxシステムリンクまたはXbox Liveを通じてプレイできます。以前のゲームとは異なり、セリアスサム2はPCで分割画面ゲームプレイをサポートしていますが、Xboxではサポートされていません。
"武器"
セリアスサム2の武器は、以前のゲームで見つかった武器の大幅に修正されたバージョンが多いです。ロケットランチャー、グレネードランチャー、12ゲージのダブルバレルショットガン、スナイパーライフルなど、以前のゲームのほとんどの武器が戻ってきており、シリーズの代表的な武器であるミニガンも再登場します。セリアスボムも戻ってきており、これは画面上のすべての敵を排除できる最も強力な武器で、「ミニチュアビッグバン」と呼ばれ、「笑顔を伴う即死」という修飾語が付けられています。プレイヤーはそのサイズのために最大3つまでしか所持できず、セリアスボムの巨大な力からプレイヤーを守る「ライフ保護量子フィールド(TM)」があります。
セリアスサム2は新しい武器も導入しており、その中の1つは「Clawdovic Cacadoos Vulgaris」で、クロアチア語では「クロードビック」と発音され、爆弾を持って敵に向かって飛ぶオウムを意味します。手に投げることができるグレネードも追加され、デュアルリボルバーとともに新しいデザインの補助武器「ハイドロプラズマハンドガン」も含まれています。このハンドガンは、敵に向かって自動的に方向を調整する弾を発射できるモードと、適度な発射速度でエネルギーを発射できる機能を持っています。また、以前のゲームのトミーガンを置き換えるデュアル自動ウージーも新たに導入されました。
セリアスサム2の物語は、「セリアスサム: ザ・セカンドエンカウンター」の終わりから始まります。シリーズの主人公であるサム「セリアス」ストーンは、宿敵メンタルを打ち負かすための目標を再設定します。ゲームはサムがシリアン評議会に召喚されるシーンから始まり、そこでメンタルを打ち負かす方法についての指導を受けます。評議会はサムに、古代のシリアンメダリオンの5つの破片を集める必要があると告げ、各破片は5つの異なる惑星に住むさまざまな種族によって保管されています。すべてのメダリオンを集めると、メンタルが弱体化すると説明されます。
すべての惑星(クリアを除く)は、親しみやすい人形のようなキャラクターが住んでいますが、問題はすべての惑星がメンタルの支配下にあることです。評議会はサムにメダリオンを再構成するためにすべての惑星を訪れるよう指示し、そうすることでサムは「選ばれし者」となると言います。混乱したサムは選択肢がなく、この任務を受け入れます。メダリオンを完成させたサムは、人類の最大の敵であるメンタルに対する最終攻撃を開始する準備が整います。メンタルはシリウスに位置しており、シリウスはかつて地球を何度も訪れた偉大なシリアンたちが住んでいた惑星でした。しかし、サムはシリウスに接近するために、シリウスを公転する月のクロノールを攻撃しなければならず、そこにはシリウスの防護シールドを取り除くための巨大な砲があります。この防護シールドは、シリアンたちがメンタルに対抗するための最後の防衛線でした。したがって、サムの任務は続きます。
ゲームのエンディングでは、サムはメンタルの軍を無力化した後、メンタルの玉座に入ります。サムは最終的に暗闇の中でメンタルと対峙し、メンタルはサムに自分が彼の父親だと主張しますが、サムは信じず、彼を黙らせるために銃を撃ちます。その後、シリアン評議会と惑星の住民はメンタルに対する長い勝利を祝います。しかし、明かりがつくと、メンタルは実際には存在せず、彼の玉座に接続されたスピーカーであることが明らかになり、彼は実際にはサムを欺いて宇宙の奥深くにある自分の宇宙船に逃げたのです(Xbox版ではこのシーンは表示されません)。その後、クレジットが流れる中、3人の正体不明の人物がこの結末がCroteamの別の悪いジョークである可能性について議論し、メンタルの真のボス戦がどれほど大きいかを話し合う会話が聞こえます。
クレジットの後、サムがシリアン評議会に戻り、メダリオンを渡すシーンが映し出されます。しかし、彼らがメダリオンを受け取ると、サムは評議会が彼と同じメダリオンでいっぱいの段ボール箱を持っていることに気づきます。サムは怒り、評議会を部屋の中で追いかけ始めます。
"開発"
セリアスサム2の開発は、2003年中頃に新しいエンジンでゲームを作ることが決定されたときに始まりました。Croteamは2004年第2四半期にゲームをリリースする予定でしたが、その後2004年後半に延期され、最終的には2005年秋に延期されました。しばらくの間、Croteamは週次の更新を投稿していましたが、その頻度は隔週、月次に減少し、2004年8月以降は完全に停止しました。これは、Gathering of Developersが閉鎖され、2K Gamesに統合されたためであり、その後Croteamの発行元が情報を管理したいと考えたからです。2005年4月、2K Gamesによってゲームが正式に発表され、この時点でリリース日が2005年秋に設定されました。
ゲームの公式発表直後、セリアスサム2は2005年6月号のComputer Games Magazineの表紙ストーリーとなり、2005年5月のE3で紹介されました。E3エキスポではゲームの公式トレーラーが公開され、初期ビルドがショーフロアでプレイ可能でした。E3発表の結果、ゲームプレイ映像を含む30分のプレビュー動画が制作され、ファンサイト「Seriously!」のオーナーでありディレクターであるジェイソン・ロジックとゲームプロデューサーのフェルナンド・メロとの間でQ&Aセッションが行われました。ゲームの公式発表後、2K Gamesは以前のゲームの特徴である多彩な色彩と広大な空間を示すスクリーンショットを継続的に公開し、ゲームへの期待感を高めました。PC版のデモは2005年9月21日にリリースされ、2回目のデモは2005年10月17日にリリースされました。
セリアスサム2はWindowsとXbox向けにリリースされ、リリース前日にパッチが発表され、バージョン2.064bに更新されました。Croteamは、時間的制約のために多くの機能が削除されたと述べました。
セリアスエンジン2はセリアスサム2のゲームエンジンであり、ゲームとともに開発され、以前のゲームで使用されたCroteamのセリアスエンジンの新しい改訂版です。このエンジンのより高度な機能には、詳細な屈折効果、高解像度テクスチャ、高ダイナミックレンジライティング、ブルーム効果が含まれています。
"リリースパッチ"
2005年12月16日、ゲームのリリースから2ヶ月後、Croteamはゲームをバージョン2.066に更新するパッチを発表しました。パッチの最も重要な変更は、専用サーバーが追加されたことであり、さまざまなバグ修正も含まれていました。2006年3月6日、Croteamは2回目のパッチをリリースし、ゲームにデスマッチサポートを追加しました。ゲームに対する最新のパッチは、2006年4月24日に発表されたバージョン2.070であり、小規模なバグ修正とともに、セリアスサム2に使用されたゲームエンジンであるセリアスエンジン2のコンテンツエディタであるセリアスエディタ2が含まれていました。
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