본문 바로가기
오늘의 게임/2000

이터널 아르카디아 [Skies of Arcadia / エターナルアルカディア | October 5, 2000]

by VGameLine 2024. 10. 5.
반응형

『이터널 아르카디아』(Eternal Arcadia)는 세가에서 발매한 롤플레잉 게임이다. 제작은 오버워크스가 담당했으며, 북미와 유럽에서는 『Skies of Arcadia』라는 제목으로 알려져 있다.

 

하늘을 나는 범선들이 오가는 이세계에서, 해적이 아닌 "공적" 주인공의 모험을 그린다. 해외 게임 사이트 IGN의 2006년 역사상 최고의 게임 목록에서 58위에 선정되는 등 높은 평가를 받았다. 2000년 10월 5일 드림캐스트용 소프트로 출시되었고, 일반판 외에도 @barai 버전이 출시되었다. 2002년 12월 26일에는 다양한 요소가 추가되고 강화된 『에타너럴 아르카디아 레전드』가 닌텐도 게임큐브에서 발매되었다. 이 게임은 CERO: A(전연령 대상)로 등급을 받았다. 플레이스테이션 2로의 이식이 예정되었으나, 게임큐브 버전에 집중하기 위해 개발이 중단되었다. 일부 등장인물은 실존하는 통화 또는 폐지된 통화와 동일한 이름을 지니고 있다. 또한, 주인공 3명이 2008년 게임 『전장의 발큐리아』에서 서브 캐릭터로 게스트 출연하기도 했다.

 

본작의 전투는 턴제 방식을採用하며, 각 턴마다 아군의 행동을 결정한 후, 모든 캐릭터가 각각의 행동을 마치면 한 턴이 종료된다. 적과의 조우는 랜덤 조우 방식이다. 전투 시작 시, 전투 필드에서 적과 아군은 구분된 진형을 취하나, 시간이 지나면서 적과 아군이 혼재하게 된다. 플레이어는 진형을 수동으로 변경할 수 없으며, 특정 공격 수단이 특정 범위를 공격하는 방식이다. 본작에는 초록, 빨강, 보라, 파랑, 노랑, 은색의 6개 속성이 존재하며, 플레이어가 사용하는 모든 공격에는 속성이 할당된다. 일반 공격이나 기술을 사용할 때에는 사용하는 무기에 할당된 속성이 적용된다. 무기의 속성은 캠프 메뉴나 전투 시 명령 설정에서 변경할 수 있다. 기룡술은 6개 속성이 할당된 전통 RPG의 마법에 해당하는 것으로, 전투 종료 시 각 캐릭터가 사용하는 무기의 속성에 따라 경험치가 증가하고, 일정량에 도달하면 새로운 기룡술을 습득할 수 있다. 본작의 특징적인 시스템 중 하나로, 전투 시 파티에는 "갓"이라는 파티 전체에서 공유되는 능력치가 존재한다. 각 캐릭터에는 갓 기본값이라는 개별 스탯이 설정되어 있으며, 매 턴 시작 시 파티 전체의 갓 기본값이 합산되어 쌓인다. 갓은 기술이나 기룡술을 발동할 때 소비된다. 각 캐릭터는 "달의 실"이라는 아이템을 사용하여 기술을 배운다. 단, 기술을 배우기 위해서는 순서대로 배워야 하며, 한 가지를 배우지 않으면 다음 것을 배울 수 없다. 상대의 공격을 받을 때, 장비한 무기의 효과나 기술, 아이템에 따라 캐릭터는 파라미터 변화나 상태 이상을 겪게 된다. 본작에는 일반 전투 외에 파티가 소유한 배에 탑승하여 적국이나 공적의 배, 거대한 괴물과 1대 1 전투를 수행하는 "포격전"이 존재한다. 전투 중에도 갓 시스템이 적용되며, 포격 시 각 포대에 할당된 갓을 소비한다.

 

월드맵에는 마을이나 던전 외에도 게임 세계에서 "미지의 존재"로 여겨지는 다양한 오브젝트가 존재하며, 이를 "발견물"이라고 한다. 배가 접근하면 나침반이 회전하기 시작하고, 결정 버튼을 눌러 발견물을 찾을 수 있다. 발견한 오브젝트는 캠프 메뉴의 "항해 일지"에 기록되며, 정보를 길드에 판매할 수 있다.


 

Eternal Arcadia is a role-playing game released by Sega, developed by Overworks, and known as Skies of Arcadia in North America and Europe. Set in a world where flying galleons traverse the skies, the game tells the story of the adventures of a "hero" rather than a pirate. It has received high praise, including being ranked 58th on IGN's list of the greatest games of all time in 2006. Released on October 5, 2000, for the Dreamcast, it was made available in a standard edition as well as an @barai version. A revised and enhanced version, Eternal Arcadia Legend, was released for the Nintendo GameCube on December 26, 2002. The game received a CERO: A (All Ages) rating. Although a port for the PlayStation 2 was planned, development was halted to focus on the GameCube version. Some characters share names with real or defunct currencies. Additionally, the three main characters made guest appearances as supporting characters in the 2008 game Valkyria Chronicles.

 

The game's combat system is turn-based. During each turn, players decide on the actions of their party members, and once all characters complete their actions, the turn ends. Encounters with enemies occur randomly. At the beginning of a battle, enemies and allies form distinct formations, which blend over time. Players cannot manually change formations, and specific attacks target designated areas. The game features six attributes: green, red, purple, blue, yellow, and silver, each assigned to attacks. The attribute of a weapon is applied during normal attacks or skills and can be changed in the camp menu or during combat commands. The Kiryuu technique corresponds to magic in traditional RPGs, with experience gained based on weapon attributes, allowing characters to learn new techniques once they reach a certain threshold. A distinctive system in this game is the "GOD" stat shared by the entire party. Each character has an individual "GOD base value," which accumulates at the start of each turn. GOD is consumed when using skills or Kiryuu techniques. Characters learn skills by using an item called "Moon Thread," but they must learn them sequentially, as skipping one prevents learning the next. Characters can experience parameter changes or status effects based on equipped weapons, skills, or items when attacked. In addition to regular battles, the game features "Bombardment Battles," where parties engage in one-on-one fights against enemy ships or giant monsters while aboard their ship. The GOD system is also applied during these battles, where each cannon consumes the assigned GOD.

 

The world map contains various objects considered "unknown entities" in the game world, referred to as "discoveries." When the ship approaches, the compass begins to spin, and players can press the action button to locate discoveries. Found objects are recorded in the camp menu's "Navigation Journal" and can be sold for information to guilds.


『イターナル・アルカディア』はセガから発売されたロールプレイングゲームで、オーバーワークスが開発を担当し、北米と欧州では『スカイ・オブ・アルカディア』として知られています。

空を飛ぶ帆船が行き交う異世界で、海賊ではなく「英雄」としての冒険を描いています。IGNの2006年の歴史上最高のゲーム一覧で58位に選ばれるなど、高い評価を受けています。2000年10月5日にドリームキャスト用ソフトとして発売され、一般版のほかに@barai版も登場しました。2002年12月26日には、さまざまな要素が追加・強化された『イターナル・アルカディア・レジェンド』が任天堂ゲームキューブ向けに発売されました。本作はCERO

 

(全年齢対象)に評価されています。プレイステーション2への移植が予定されていましたが、ゲームキューブ版に集中するため開発が中止されました。一部のキャラクターは実在する通貨または廃止された通貨と同じ名前を持っています。また、主人公3人は2008年のゲーム『戦場のヴァルキュリア』にゲストキャラクターとして出演しました。

本作の戦闘はターン制を採用しており、各ターンごとにプレイヤーは味方の行動を決定し、全てのキャラクターが行動を終えるとターンが終了します。敵との遭遇はランダムに発生します。戦闘開始時、敵と味方は区別された陣形をとりますが、時間が経つにつれて混在します。プレイヤーは陣形を手動で変更することはできず、特定の攻撃手段が特定の範囲を攻撃します。本作には緑、赤、紫、青、黄、銀の6つの属性が存在し、プレイヤーが使用するすべての攻撃には属性が割り当てられています。通常攻撃や技を使用する際には、使用する武器に割り当てられた属性が適用されます。武器の属性はキャンプメニューや戦闘時のコマンド設定で変更できます。技術は従来のRPGの魔法に相当し、戦闘終了時に各キャラクターが使用する武器の属性に応じて経験値が増加し、一定量に達すると新しい技術を習得できます。本作の特徴的なシステムの1つとして、パーティ全体で共有される「GOD」という能力値があります。各キャラクターには個別の「GOD基本値」が設定されており、毎ターンの開始時にパーティ全体のGOD基本値が合算されます。GODは技術や技術を発動する際に消費されます。各キャラクターは「月の糸」というアイテムを使用して技術を学びますが、順番に学ぶ必要があり、1つを学ばないと次のものを学べません。攻撃を受けたとき、装備した武器の効果や技、アイテムによってキャラクターはパラメータの変化や状態異常を経験します。本作には通常の戦闘のほかに、パーティが所有する船に乗り、敵国や公的な船、巨大なモンスターと1対1の戦闘を行う「砲撃戦」が存在します。戦闘中にもGODシステムが適用され、砲撃時には各砲台に割り当てられたGODを消費します。

 

ワールドマップには村やダンジョンのほかに、ゲーム世界で「未知の存在」と見なされるさまざまなオブジェクトが存在し、これを「発見物」と呼びます。船が近づくとコンパスが回転し、決定ボタンを押すことで発見物を探すことができます。発見したオブジェクトはキャンプメニューの「航海日誌」に記録され、情報をギルドに販売することができます。

반응형