본문 바로가기
오늘의 게임/1990

폴아웃 [Fallout | October 10, 1997]

by VGameLine 2024. 10. 10.
반응형

《폴아웃》(Fallout, 혹은 Fallout: A Post Nuclear Role Playing Game)은 1997년에 인터플레이 프로덕션에서 개발하고 발행한 롤플레잉 비디오 게임이다. 이 게임은 미국과 중국 간의 핵전쟁이 일어난 후 수십 년이 지난 22세기 중반의 포스트 아포칼립스 및 레트로 퓨처리즘 세계를 배경으로 한다. 게임의 주인공인 볼트 주민은 지하 핵 보호소에서 살아가며, 플레이어는 Vault의 고장난 수도 공급 시스템을 수리할 수 있는 컴퓨터 칩을 찾기 위해 주변 황무지를 탐험해야 한다. 플레이어는 다른 생존자들과 상호작용하고, 그들 중 일부는 퀘스트를 제공하며, 턴 기반 전투를 벌인다.

팀 케인은 1994년부터 《폴아웃》 작업을 시작했으며, 이 게임은 원래 GURPS라는 롤플레잉 게임을 기반으로 개념화되었다. 하지만 스티브 잭슨 게임즈가 《폴아웃》의 폭력성에 반대하자, 케인과 디자이너 크리스토퍼 테일러는 새로운 캐릭터 커스터마이징 시스템인 SPECIAL을 만들었다. 인터플레이는 처음에 게임에 큰 관심을 두지 않았으나, 결국 300만 달러를 투자하고 최대 30명의 인력을 고용하여 개발을 진행했다. 인터플레이는 《폴아웃》을 1988년 롤플레잉 게임인 《웨이스트랜드》의 정신적 후속작으로 간주하였고, 1950년대의 문학과 매체, 아토믹 에이지를 상징하는 영화인 《매드 맥스》와 《소년과 그의 개》(A Boy and His Dog)에서 예술적 영감을 받았다. 퀘스트는 의도적으로 도덕적으로 모호하게 설계되었다. 3년 반의 개발 끝에 《폴아웃》은 1997년 10월 북미에서 출시되었다.

《폴아웃》은 개방형 게임플레이, 캐릭터 시스템, 줄거리 및 설정으로 찬사를 받았다. 게임스팟과 컴퓨터 게임즈 매거진에서 "올해의 롤플레잉 게임"으로 선정되었고, 인터랙티브 아츠 & 사이언스 아카데미의 스포트라이트 어워드에 노미네이트되었다. 이 게임은 상업적으로도 성공을 거두어 전 세계에서 50만 개 이상의 판매량을 기록했다. 종종 최고의 비디오 게임 중 하나로 언급되며, 롤플레잉 비디오 게임 장르에 대한 소비자 관심을 재조명한 것으로 평가받고 있다. 이후 《폴아웃》 시리즈가 탄생하였으며, 2007년에 베데스다 소프트웍스가 그 권리를 구매했다.

 

《폴아웃》은 롤플레잉 비디오 게임으로, 플레이어는 캐릭터 생성 시 세 가지 캐릭터 중 하나를 선택하거나 자신만의 속성을 가진 캐릭터를 만들 수 있다. 주인공인 볼트 주민은 플레이어가 설정할 수 있는 일곱 가지 주요 통계치를 가지고 있으며, 이들 통계치는 힘, 지각, 지구력, 카리스마, 지능, 민첩성, 운이다. 각 통계치는 1에서 10까지 범위 내에서 설정할 수 있으며, 이들의 총합은 40을 초과할 수 없다. 캐릭터 생성 시 설정되는 두 가지 추가 통계는 기술과 특성이다. 모든 18개 기술은 학습된 능력으로, 그 효과는 백분율 값으로 결정된다. 초기 효과는 주요 통계치에 의해 결정되지만, 세 가지 기술은 20%의 증가를 받을 수 있다. 특성은 긍정적이고 부정적인 효과를 모두 가진 캐릭터의 특징으로, 플레이어는 16개 목록 중에서 두 가지를 선택할 수 있다.

게임 플레이 중 플레이어는 다양한 행동을 통해 경험치를 얻을 수 있으며, 경험치를 모으면 레벨업하고 정해진 수만큼 기술을 증가시킬 수 있다. 3레벨마다 플레이어는 특별한 능력인 특전을 부여받을 수 있다. 특전은 총 50개이며, 각 특전마다 충족해야 하는 전제 조건이 있다. 예를 들어 "동물 친구"라는 특전은 동물이 플레이어 캐릭터를 공격하지 않게 하며, 이를 얻기 위해서는 레벨 9, 지능 5, 그리고 25%의 아웃도어 스킬이 필요하다.

《폴아웃》에서 플레이어는 삼각법적 관점에서 게임 세계를 탐험하고 비플레이어 캐릭터(NPC)와 상호작용한다. 캐릭터는 대화의 양이 다르며, 일부는 짧은 메시지를 말하고 다른 일부는 긴 대화를 한다. 주요 캐릭터는 대화 중 "말하는 머리"라고 불리는 3D 모델로 표현된다. 플레이어는 다른 캐릭터와 바터를 하거나 병뚜껑을 화폐로 사용하여 물건을 구매할 수 있다. 게임에는 탐험과 전투를 위해 플레이어가 모집할 수 있는 동반자가 있으며, 그들은 직접 조종할 수는 없다.

게임에는 완료가 요구되는 세 가지 주요 퀘스트가 있으며, 첫 번째 퀘스트를 완료한 후 두 개가 주어진다. 첫 번째 주요 퀘스트는 150일의 시간 제한이 있으며, 이 안에 완료하지 못하면 게임이 종료된다. 일부 캐릭터는 플레이어에게 사이드 퀘스트를 제공하며, 이를 해결하면 경험치를 얻는다. 플레이어는 이러한 퀘스트를 추적하는 휴대용 컴퓨터인 PIP-Boy 2000을 사용할 수 있다. 많은 퀘스트는 여러 해결책을 제공하며, 외교, 전투, 또는 은신을 통해 완료할 수 있고, 일부는 원래 과제와 반대되는 방법으로도 해결할 수 있다. 플레이어가 퀘스트를 완료하는 방식에 따라 카르마 포인트를 얻거나 잃을 수 있으며, 이는 다른 캐릭터들이 플레이어를 대하는 방식에 영향을 미친다. 플레이어의 행동은 향후 스토리나 게임 플레이 기회를 결정하고 엔딩에도 영향을 미친다.

전투는 턴 기반이며 액션 포인트 시스템을 사용한다. 각 턴 동안 플레이어는 액션 포인트가 소진될 때까지 여러 가지 행동을 수행할 수 있다. 다양한 행동은 서로 다른 양의 포인트를 소비하며, 플레이어는 두 개의 장착된 무기 간을 신속하게 전환할 수 있다. 플레이어는 다양한 무기를 획득할 수 있으며, 이 중 많은 무기는 적의 특정 부위를 조준할 수 있다. 근접 무기(맨손 전투) 무기는 일반적으로 휘두르기와 찌르기의 두 가지 공격 방식이 있다. 무기를 장착하지 않은 경우, 플레이어는 주먹이나 발로 공격할 수 있다.

 

설정
2077년 10월 23일, 자원 부족으로 인한 세계적인 갈등 후 미국과 중국 간의 핵전쟁이 발생하면서 세계가 황폐해지고 현대 문명이 파괴되었다. 《폴아웃》의 이야기는 거의 한 세기 후인 2161년에 펼쳐지며, 주인공인 볼트 주민이 Vault 13에서 태어나고 성장하는 과정을 따라간다. Vault 13은 생존자를 보호하기 위해 지어진 고급 기술의 지하 핵 보호소 중 하나이다. 지상에서 살아남은 사람들은 구세계의 잔해로부터 생계를 이어가고 있다.

Vault 13은 남부 캘리포니아의 산 아래에 위치해 있다. 볼트 주민은 여러 주요 정착지를 탐험할 수 있는데, 여기에는 지역 보안관 킬리안 다크워터와 범죄자 기즈모 간의 갈등이 있는 정크타운, 다양한 직업 기회가 있는 상업 도시 허브, 방사선에 의해 변형된 구울들이 세운 도시 네크로폴리스가 포함된다. 볼트 주민의 여정은 철도 기술 복구에 헌신하는 반종교적 군사 조직인 강철 형제단, 낙관적인 종교 컬트인 성당의 아이들, 방사선에 면역인 초능력자의 군대와 같은 다양한 세력과의 접촉을 포함한다.

 

캐릭터
플레이어는 볼트 주민을 조종하며, 그가 황무지로 나가 Vault를 구하는 임무를 맡는다. 볼트 주민은 커스터마이즈 가능하거나 세 개의 미리 생성된 캐릭터 중 하나를 선택할 수 있다: 협상가이자 카리스마 있는 리더인 알버트 콜, 재능 있는 곡예사이자 전 전쟁 소련 영사관에서 온 지능적이고 자원ful인 러시아 외교관의 손녀 나타샤 드루바흐스키, 그리고 힘과 체력으로 알려진 볼트 내에서 가장 큰 인물 맥스 스톤이다. 이 세 캐릭터는 각각 외교적, 기만적, 또는 전투적인 접근 방식을 제시한다. 캐릭터는 남성 또는 여성으로 설정할 수 있지만, 공식적으로는 남성이다.

플레이어가 모집할 수 있는 네 명의 동반자는 다음과 같다: 음침한 샌드에서 온 용병 경비원 이안, 사막 레인저 타이코, 끈질기고 충성스러운 개 도그미트, 그리고 아포칼립스의 추종자라는 조직의 일원인 카탸다. 주요 캐릭터로는 Vault-Tec의 마스코트인 볼트 보이, 정크타운의 시장이자 보안관인 킬리안 다크워터, 초능력자의 군대를 이끄는 주적 마스터가 있다.

 

스토리
Vault 13에서, 물 재활용 및 펌핑 기계의 작동을 담당하는 컴퓨터 부품인 워터 칩이 고장난다. 물 저장량이 바닥나기까지 150일밖에 남지 않은 상황에서, Vault 관리는 볼트 주민에게 대체 칩을 찾는 임무를 부여한다. PIP-Boy 2000과 부족한 장비를 갖춘 볼트 주민은 가장 가까운 도움의 원천인 Vault 15로 떠나지만, 그곳은 버려진 폐허가 되어 있다. 볼트 주민은 황무지를 탐험하며 네크로폴리스 아래에 있는 파괴된 Vault 12에서 대체 칩을 발견한다.

볼트 주민은 칩을 가지고 Vault 13으로 돌아와 물 공급 시스템을 수리한다. 그러나 관장은 볼트 주민이 보고한 변이체들에 대해 우려하며, 이 변이체들이 자연적인 현상으로 보기에는 너무 광범위하고 극단적이라고 믿는다. 관장은 볼트 주민에게 새로운 임무를 부여한다: 변이의 원인을 찾아 이를 막는 것이다. 황무지에서 발견한 정보에 따르면, 인간이 강제 진화 바이러스(F.E.V.)에 노출되어 초능력자로 변형되고 있다는 사실이 드러난다. 초능력자들은 마스터라는 인물에 의해 이끌리며, 그는 모든 인간을 초능력자로 변형하고 지구에 "통합"을 세우려 한다. 성당의 아이들은 마스터가 인간을 평화롭게 복종시키기 위해 만들어낸 위장 조직이다.

변이를 막기 위해 볼트 주민은 F.E.V.가 담긴 탱크를 파괴하고 마스터를 죽여야 하며, 이 작업의 순서는 플레이어가 선택할 수 있다. 볼트 주민은 마리포사 군사 기지로 가서 그것과 그 안의 탱크를 파괴하여 더 이상의 초능력자 생성을 막는다. 마스터를 죽이기 위해 볼트 주민은 성당으로 이동하여 그 아래의 프로토타입 Vault를 찾아간다. 볼트 주민은 이 Vault에 침투하여 마스터에게 그의 계획이 실패할 것이라고 설득하거나 즉시 그를 죽이거나, 성당을 파괴하는 폭발을 일으킬 수 있다. 볼트 주민은 Vault 13으로 돌아가지만, 관장은 그들이 경험을 통해 변화했을 것이라 우려하며 그들이 들려준 업적 이야기가 주민들을 Vault에서 떠나게 할 것이라고 생각해 입장을 거부한다. 결국 관장은 볼트 주민을 황무지로 추방한다. 《폴아웃》은 볼트 주민의 결정이 그가 만난 사회와 사람들에게 미친 영향을 보여주며 마무리된다.

 

《폴아웃》의 개발은 1994년 초에 시작되었다. 처음에 인터플레이는 이 게임에 큰 관심을 두지 않았으며, 첫 6개월 동안 프로그래머 팀 케인은 혼자서 개발을 진행했다. 케인은 결국 인터플레이 직원들이 여가 시간에 도와줄 수 있도록 협력하기 시작했다. 개발 팀은 케인, 디자이너 크리스토퍼 테일러, 아트 디렉터 레너드 보야르스키가 이끌며 1995년에는 15명에 이르렀다. 1996년에는 프로듀서 피어구스 유르카트가 몇몇 인터플레이 직원들을 영입하여 팀이 30명으로 확장되었다. 케인은 팀의 헌신에 대해 "놀라운" 팀이라고 평가했으며, 유르카트는 인터플레이에서의 작업을 "간신히 통제된 혼란"이라고 묘사했다.

임시 제목인 "Vault-13: A GURPS Post-Nuclear Role-Playing Game"은 적합하지 않다는 이유로 거부되었고, "Armageddon"이라는 대안이 고려되었지만, 이미 다른 인터플레이 프로젝트에 사용 중이었다(이 프로젝트는 후에 취소되었다). 인터플레이의 사장 브라이언 파고가 "폴아웃"이라는 제목을 제안했다. 인터플레이는 테마곡으로 인크 스팟의 "I Don't Want to Set the World on Fire"를 사용하려 했으나 저작권 문제로 인해 다른 인크 스팟의 곡인 "Maybe"를 사용하게 되었다. 개발은 1997년 10월 1일에 완료되었으며, 총 3년 반의 개발 기간과 약 300만 달러(2023년 기준 약 529만 달러)의 비용이 들었다.


 

Fallout is a role-playing video game developed and published by Interplay Productions in 1997. Set in a post-apocalyptic and retro-futuristic world, the game takes place in the mid-22nd century, decades after a nuclear war between the United States and China. The protagonist, a resident of a Vault, must explore the surrounding wasteland to find a computer chip that can repair the Vault's broken water supply system. Players interact with other survivors, some of whom provide quests, and engage in turn-based combat.

Tim Cain began working on Fallout in 1994, and the game was initially conceptualized based on the GURPS role-playing system. However, after Steve Jackson Games opposed the game's violence, Cain and designer Christopher Taylor created a new character customization system called SPECIAL. Interplay was initially uninterested in the project but eventually invested $3 million and hired up to 30 staff members for its development. Interplay regarded Fallout as a spiritual successor to the 1988 role-playing game Wasteland and drew artistic inspiration from 1950s literature, media, and films such as Mad Max and A Boy and His Dog. The quests were deliberately designed to be morally ambiguous. After three and a half years of development, Fallout was released in North America in October 1997.

Fallout received acclaim for its open-ended gameplay, character system, story, and setting. It was named "Role-Playing Game of the Year" by GameSpot and Computer Games Magazine and was nominated for an Interactive Arts & Sciences Academy Spotlight Award. The game was commercially successful, selling over 500,000 copies worldwide. It is often cited as one of the best video games ever made and is credited with rekindling consumer interest in the role-playing video game genre. This led to the creation of the Fallout series, with Bethesda Softworks acquiring the rights in 2007.

In Fallout, players control a Vault resident, who can either choose one of three pre-made characters or create a custom character with specific attributes. The protagonist has seven primary statistics that the player can set: Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility, and Luck. Each statistic can be set between 1 and 10, with a total cap of 40. Two additional statistics are set during character creation: skills and traits. The 18 skills represent learned abilities, expressed as percentages. Initial effectiveness is determined by the primary statistics, but three skills can receive a 20% boost. Traits are characteristics that have both positive and negative effects, and players can choose two from a list of 16.

During gameplay, players earn experience points through various actions, allowing them to level up and increase their skills. Every three levels, players receive special abilities called perks, with a total of 50 perks available, each with specific prerequisites. For example, the "Animal Friend" perk prevents animals from attacking the player character and requires level 9, intelligence of 5, and 25% in the Outdoorsman skill.

In Fallout, players explore the game world from an isometric perspective and interact with non-player characters (NPCs). Characters vary in the length of their dialogue; some provide short messages while others engage in lengthy conversations. Key characters are represented by 3D models known as "talking heads." Players can barter with other characters or use bottle caps as currency to purchase items. The game features companions that players can recruit for exploration and combat, though they cannot be directly controlled.

There are three main quests in the game that must be completed. After completing the first quest, two additional ones are given. The first main quest has a 150-day time limit; failing to complete it results in game over. Some characters offer side quests, which grant experience points upon completion. Players can track these quests using a portable computer called the PIP-Boy 2000. Many quests offer multiple solutions, allowing players to resolve them through diplomacy, combat, or stealth, with some quests being solvable in ways contrary to their original objectives. The manner in which players complete quests affects their karma points, influencing how other characters react to them. Players' actions ultimately determine future storylines, gameplay opportunities, and endings.

Combat is turn-based and utilizes an action point system. Players can perform various actions until their action points are exhausted each turn. Different actions consume varying amounts of points, and players can quickly switch between two equipped weapons. Players can acquire a range of weapons, many of which allow for targeting specific enemy body parts. Melee weapons (hand-to-hand combat) typically offer two attack modes: swing and thrust. If unarmed, players can attack with fists or feet.

Setting
The story begins on October 23, 2077, when a nuclear war breaks out between the United States and China due to global conflict over resource scarcity, devastating the world and destroying modern civilization. The narrative unfolds almost a century later, in 2161, as the protagonist, a Vault resident, is born and raised in Vault 13, one of the high-tech underground shelters designed to protect survivors. Those who survived on the surface are struggling to make a living amid the remnants of the old world.

Vault 13 is located beneath a mountain in Southern California. The Vault resident can explore various key settlements, including Junk Town, where conflict arises between the local sheriff, Killian Darkwater, and the criminal Gizmo, and Hub, a commercial city offering various job opportunities. The journey also involves interactions with diverse factions, including the Brotherhood of Steel, a quasi-religious military organization dedicated to restoring technology, the optimistic cult known as the Children of the Cathedral, and an army of mutants immune to radiation.

Characters
Players control a Vault resident tasked with venturing into the wasteland to complete a mission to save the Vault. The Vault resident can be customized or choose from three pre-generated characters: Albert Cole, a charismatic leader and negotiator; Natasha Druvakhsky, an intelligent and resourceful granddaughter of a former Soviet diplomat; and Max Stone, the largest and strongest resident known for his physical prowess. Each character offers different diplomatic, deceptive, or combative approaches. Players can set the character as male or female, but the game officially considers the character male.

Players can recruit four companions: Ian, a mercenary from the gloomy Sand; Tycho, a desert ranger; Dogmeat, a loyal and tenacious dog; and Katya, a member of a post-apocalyptic cult. Key characters include Vault-Tec's mascot, Vault Boy; Killian Darkwater, the mayor and sheriff of Junk Town; and the main antagonist, Master, who leads the army of mutants.

Story
In Vault 13, the water chip responsible for the operation of the water recycling and pumping machinery malfunctions. With only 150 days of water supply left, the Vault overseer assigns the resident the task of finding a replacement chip. Equipped with a PIP-Boy 2000 and limited gear, the resident sets off to Vault 15, the nearest source of help, only to find it a derelict ruin. The resident explores the wasteland and discovers a replacement chip in the ruined Vault 12 beneath Necropolis.

Upon returning to Vault 13 with the chip, the resident repairs the water supply system. However, the overseer expresses concern about the mutants reported by the resident, believing that the extent and nature of the mutations are too widespread to be considered natural. The overseer then assigns the resident a new mission: to find the source of the mutations and stop them. Information gathered in the wasteland reveals that humans are being transformed into mutants due to exposure to the Forced Evolutionary Virus (F.E.V.). These mutants are led by a figure known as the Master, who aims to transform all humans into mutants and establish "unity" on Earth. The Children of the Cathedral is a front organization created by the Master to peacefully subjugate humans.

To stop the mutations, the resident must destroy the F.E.V. tanks and kill the Master, with the order of these tasks left to the player's choice. The resident travels to the Mariposa Military Base to destroy the tanks and prevent further mutant creation. To confront the Master, the resident moves to the Cathedral, seeking to infiltrate the prototype Vault below. The resident can either persuade the Master that his plans will fail, kill him outright, or trigger an explosion that destroys the Cathedral. Upon returning to Vault 13, the overseer expresses concern that the experiences will change the residents, fearing that the tales of their accomplishments will compel the inhabitants to leave the Vault. Ultimately, the overseer expels the resident into the wasteland. Fallout concludes by showcasing the impact of the resident's decisions on the society and individuals they encountered.

The development of Fallout began in early 1994. Initially, Interplay showed little interest in the project, with programmer Tim Cain working alone for the first six months. Cain eventually began collaborating with Interplay employees who could assist during their free time. The development team, led by Cain, designer Christopher Taylor, and art director Leonard Boyarsky, grew to 15 members by 1995. In 1996, producer Fergus Urquhart recruited several Interplay employees, expanding the team to 30. Cain described the team's dedication as "amazing," while Urquhart characterized the work at Interplay as "barely controlled chaos."

The working title "Vault-13: A GURPS Post-Nuclear Role-Playing Game" was rejected as unsuitable, and "Armageddon" was considered a potential alternative but was already in use for another Interplay project (which was later canceled). Interplay president Brian Fargo suggested the title "Fallout." Interplay initially intended to use Ink Spots' "I Don't Want to Set the World on Fire" as the theme song, but copyright issues forced them to use another Ink Spots song, "Maybe." Development concluded on October 1, 1997, after three and a half years and approximately $3 million (equivalent to about $5.29 million in 2023) in costs.


Falloutは、1997年にインタープレイ・プロダクションズが開発・発表したロールプレイングビデオゲームです。このゲームは、アメリカと中国の間で核戦争が勃発した後のポストアポカリプスおよびレトロフューチャリズムの世界を舞台にしています。主人公であるボルトの住民は、壊れた水供給システムを修理するためのコンピューターチップを探すために周囲の荒野を探索しなければなりません。プレイヤーは他の生存者と対話し、彼らの中にはクエストを提供する者もおり、ターン制の戦闘を行います。

ティム・ケインは1994年からFalloutの開発を始め、このゲームは最初はGURPSというロールプレイングシステムを基にして構想されました。しかし、スティーブ・ジャクソン・ゲームズがゲームの暴力性に反対したため、ケインとデザイナーのクリストファー・テイラーはSPECIALという新しいキャラクターカスタマイズシステムを作成しました。インタープレイは当初このプロジェクトにあまり関心を示さなかったが、最終的には300万ドルを投資し、最大30人のスタッフを雇用して開発を進めました。インタープレイはFalloutを1988年のロールプレイングゲームであるWastelandの精神的後継作と見なしており、1950年代の文学やメディア、映画『マッドマックス』や『少年と犬』から芸術的なインスピレーションを受けています。クエストは意図的に道徳的に曖昧に設計されました。3年半の開発を経て、Falloutは1997年10月に北米で発売されました。

Falloutは、そのオープンエンドなゲームプレイ、キャラクターシステム、ストーリー、設定で称賛を受けました。GameSpotとComputer Games Magazineでは「今年のロールプレイングゲーム」に選ばれ、インタラクティブ・アーツ&サイエンス・アカデミーのスポットライトアワードにもノミネートされました。商業的にも成功を収め、全世界で50万本以上の販売を記録しました。しばしば最高のビデオゲームの一つとして言及され、ロールプレイングビデオゲームジャンルへの消費者の関心を再燃させたと評価されています。その後、Falloutシリーズが誕生し、2007年にはベセスダ・ソフトワークスがその権利を取得しました。

Falloutでは、プレイヤーはボルトの住民を操り、3つの事前生成されたキャラクターの中から選ぶか、独自のキャラクターを作成できます。主人公は、プレイヤーが設定できる7つの主要な統計を持っています。これらは、力、知覚、耐久力、カリスマ、知能、敏捷性、運です。各統計は1から10の範囲で設定でき、合計は40を超えることはできません。キャラクター生成時に設定される2つの追加統計はスキルと特性です。18のスキルは習得した能力を表し、パーセンテージ値で表されます。初期効果は主要な統計によって決定されますが、3つのスキルは20%の増加を受けることができます。特性はキャラクターの特徴で、ポジティブな効果とネガティブな効果の両方を持ち、プレイヤーは16のリストから2つを選択できます。

ゲームプレイ中、プレイヤーはさまざまな行動を通じて経験値を獲得し、経験値を集めることでレベルアップし、設定された数だけスキルを増加させることができます。3レベルごとに、プレイヤーは特典という特殊な能力を受け取ることができ、特典は合計50個あり、それぞれに満たすべき条件があります。たとえば、「動物の友」特典は動物がプレイヤーキャラクターを攻撃しないようにし、取得するにはレベル9、知能5、および25%のアウトドアスキルが必要です。

Falloutでは、プレイヤーは斜め上からの視点でゲームの世界を探索し、ノンプレイヤーキャラクター(NPC)と対話します。キャラクターは会話の長さが異なり、一部は短いメッセージを話し、他は長い対話を行います。主要なキャラクターは「話す頭」と呼ばれる3Dモデルで表現されます。プレイヤーは他のキャラクターとバターを行ったり、瓶のキャップを通貨として使って物を購入したりできます。ゲームには探索や戦闘のためにプレイヤーが募ることができる仲間が登場し、彼らは直接操作することはできません。

ゲームには完了が求められる3つの主要なクエストがあり、最初のクエストを完了した後に2つが与えられます。最初の主要クエストには150日の制限があり、その期間内に完了しなければゲームオーバーになります。一部のキャラクターはプレイヤーにサイドクエストを提供し、これを解決することで経験値を得ることができます。プレイヤーはこれらのクエストを追跡するために、ポータブルコンピュータであるPIP-Boy 2000を使用できます。多くのクエストは複数の解決策を提供しており、外交、戦闘、または隠密を通じて完了でき、いくつかは元の課題に反する方法で解決できます。プレイヤーがクエストを完了する方法によってカーマポイントを得たり失ったりし、これは他のキャラクターがプレイヤーに対する態度に影響を与えます。プレイヤーの行動は今後のストーリーやゲームプレイの機会を決定し、エンディングにも影響を与えます。

戦闘はターン制で、アクションポイントシステムを使用します。各ターン中、プレイヤーはアクションポイントが尽きるまでさまざまな行動を実行できます。さまざまな行動は異なる量のポイントを消費し、プレイヤーは2つの装備された武器間を迅速に切り替えることができます。プレイヤーはさまざまな武器を入手でき、その中の多くは敵の特定の部位を狙うことができます。近接武器(素手の戦闘)は通常、振りと突きの2つの攻撃方法があります。武器を装備していない場合、プレイヤーは拳や足で攻撃できます。

設定
物語は2077年10月23日、資源不足による世界的な対立の末にアメリカと中国の間で核戦争が勃発し、世界が荒廃し現代文明が破壊されるところから始まります。Falloutの物語はほぼ1世紀後の2161年に展開され、主人公であるボルトの住民がボルト13で生まれ育つ過程を追います。ボルト13は生存者を保護するために建設された高度な技術を持つ地下の核シェルターの一つです。地上で生き残った人々は、旧世界の残骸から生計を立てています。

ボルト13は南カリフォルニアの山の下に位置しています。ボルトの住民は、ジャンクタウンで地元の保安官キリアン・ダークウォーターと犯罪者ギズモの対立がある場所や、さまざまな職業機会がある商業都市ハブ、放射線によって変異したグールたちが建てた都市ネクロポリスなど、さまざまな主要な定住地を探索できます。ボルトの住民の旅は、鉄鋼兄弟団という反宗教的な軍事組織、楽観的な宗教カルトである大聖堂の子供たち、放射線に免疫のある超能力者の軍隊といったさまざまな勢力との接触を含みます。

キャラクター
プレイヤーはボルトの住民を操り、彼が荒野に出てボルトを救う任務を受けます。ボルトの住民はカスタマイズ可能であるか、または3つの事前生成されたキャラクターの中から選ぶことができます。選べるキャラクターは、交渉者でカリスマ的なリーダーであるアルバート・コール、才能ある曲芸師であり元戦争のソ連領事館から来た知的かつ機転の利くロシアの外交官の孫娘ナターシャ・ドゥルバフスキー、そして力と耐久力で知られるボルト内で最も大きな人物マックス・ストーンです。この3人のキャラクターはそれぞれ外交的、欺瞞的、または戦闘的なアプローチを示します。キャラクターは男性または女性に設定できますが、公式には男性として扱われます。

プレイヤーが募集できる4人の仲間は、陰気なサンドから来た傭兵イアン、砂漠のレンジャータイコ、しつこく忠実な犬ドッグミート、そしてアポカリプスの信奉者という組織のメンバーであるカティアです。主要なキャラクターには、ボルト・テックのマスコットであるボルトボーイ、ジャンクタウンの市長であり保安官であるキリアン・ダークウォーター、超能力者の軍隊を率いる敵キャラクターであるマスターがいます。

ストーリー
ボルト13で、水の再利用とポンピング機械の運転を担当するコンピュータ部品であるウォーター・チップが故障します。水の貯蔵量が底をつくまで150日しか残っていない中、ボルトの管理者はボルトの住民に代替チップを探す任務を与えます。PIP-Boy 2000と乏しい装備を持ったボルトの住民は、最も近い助けの源であるボルト15へ向かいますが、そこは廃墟と化しています。ボルトの住民は荒野を探索し、ネクロポリスの下にある壊れたボルト12で代替チップを発見します。

ボルトの住民はチップを持ってボルト13に戻り、水供給システムを修理します。しかし、管理者はボルトの住民が報告した変異体に対して懸念を抱き、これらの変異体が自然な現象としてはあまりにも広範囲で極端であると考えています。管理者はボルトの住民に新たな任務を与えます:変異の原因を突き止め、それを阻止することです。荒野で発見した情報により、人間が強制進化ウイルス(F.E.V.)にさらされ、超能力者に変わっていることが明らかになります。超能力者たちはマスターという人物によって率いられており、彼はすべての人間を超能力者に変え、地球に「統合」を築こうとしています。大聖堂の子供たちは、マスターが人間を平和的に従わせるために作り出した偽の組織です。

変異を阻止するために、ボルトの住民はF.E.V.を含むタンクを破壊し、マスターを倒さなければなりません。この作業の順序はプレイヤーが選ぶことができます。ボルトの住民はマリポサ軍事基地に向かい、それとその中のタンクを破壊してさらに超能力者が生まれるのを防ぎます。マスターを倒すためにボルトの住民は、大聖堂に向かい、その下にあるプロトタイプのボルトを見つけます。ボルトの住民はこのボルトに侵入し、マスターに彼の計画が失敗するだろうと説得するか、即座に彼を殺すか、大聖堂を破壊する爆発を引き起こすことができます。ボルトの住民はボルト13に戻りますが、管理者は彼らが経験を通じて変化したことを懸念し、彼らが語る業績の物語が住民をボルトから出発させることになると考えて入場を拒否します。最終的に管理者はボルトの住民を荒野に追放します。Falloutはボルトの住民の決定が彼が出会った社会や人々に与えた影響を示しながら終了します。

Falloutの開発は1994年初頭に始まりました。当初、インタープレイはこのゲームにあまり興味を持っておらず、最初の6ヶ月間はプログラマーのティム・ケインが一人で開発を進めていました。ケインは最終的にインタープレイのスタッフが余暇の時間に助けられるように協力を始めました。開発チームはケイン、デザイナーのクリストファー・テイラー、アートディレクターのレナード・ボヤルスキーによって率いられ、1995年には15人に達しました。1996年にはプロデューサーのピアギス・ユルカートがインタープレイのスタッフを数人採用し、チームは30人に拡大されました。ケインはチームの献身について「驚くべきチームだ」と評価し、ユルカートはインタープレイでの作業を「かろうじて制御された混沌」と表現しました。

仮のタイトル「Vault-13: A GURPS Post-Nuclear Role-Playing Game」は適切ではないという理由で却下され、「Armageddon」という代替案が考慮されましたが、すでに他のインタープレイのプロジェクトで使用されていました(このプロジェクトは後にキャンセルされました)。インタープレイの社長ブライアン・ファーゴが「Fallout」というタイトルを提案しました。インタープレイはテーマソングとしてインク・スポットの「I Don't Want to Set the World on Fire」を使用したいと考えていましたが、著作権の問題で他のインク・スポットの曲「Maybe」を使用することになりました。開発は1997年10月1日に完了し、総開発期間は3年半、約300万ドル(2023年現在約529万ドル)の費用がかかりました。

반응형